Overbridge River en (Expeditie) Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Overbridge River en (Expeditie) Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Overbridge River en (Expeditie) Brownsberg

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

07 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

4e dag di 5e dag wo: Overbridge en (expeditie) Brownsberg

Zie optie menu>>reisverslagen voor eerder geplaatste verslagen.

Hallo allemaal,

Overbridge River:
De tijd vliegt hier voorbij. We zijn erg actief, waardoor we ’s avonds zijn uitgeteld. Vanaf 4e dag, dinsdag vertrokken we 11 uur Surinaamse tijd, dwz een uur later met de auto naar Overbridge River.
Gelukkig zijn we hier mobiel bereikbaar en met een Sim van Telesur, hebben we een eigen GSM nummer. De chauffeur was de weg kwijt en vroeg aan mij waar de straat van ons verblijf was. Hallo, jij woont in Paramaribo! Daar is dat uur in gaan zitten.
Overbridge River is een mooi aangelegde resort en ligt aan de Suriname rivier ten zuiden van Paramaribo.
Hier hebben we een overnachting in een Cabana met een grote veranda met uitzicht op de jungle en de rivier. Niks geen primitief gedoe, maar van alle gemakken voorzien.
Aan de rivier is een strand aangelegd met palmbomen en pinahutjes.
Netten aan het strand houden de Piranha’s buiten het zwemgebied. Het is ook af te raden om een chippie, brood of pinda’s aan het strand te gebruiken. Voor dat je het weet wordt er een verdwaalde pinda oid door een Piranha uit je broek gevreten.

Het gebied is hier een en al jungle. Vanaf de hoofdweg is het 7 km rijden op een onverharde weg naar de rivier. De totale rit duurt ca 1 ½ uur.
We hebben lekker uitgerust, konden wat zwemmen en hebben een kleine wandeling door de jungle gedaan. Het was geen topdrukte. In het hoogseizoen komen hier grote families met veel eten een dagje vertoeven. Voor onze maaltijd werd gezorgd. Je moest wel om 17:00 uur je maaltijden ophalen, waarna je dit lekker op je eigen veranda kon opeten.
Koud eten? Nee hoor, gewoon de complete maaltijd in de magnetron van je eigen cabana.
Het menu: Nassi met kouseband, gestoofde kip, garnalen zo groot als je duim , een heet goedje erbij en ijs toe. En natuurlijk een Django, ( Parbobier).
’s Avonds ook vroeg gaan slapen.

Tocht naar Brownsberg:
De volgende ochtend zijn we lekker vroeg uit de veren. Misschien denk je wel, waarom zo vroeg op? Het leven begint hier erg vroeg dus passen we ons aan. Na een lekker ontbijt aan de rivier, werden we ca 8:30 SR tijd, dus weer een uur later opgehaald. We beginnen er aan te wennen.
De weg naar Brownsberg is nog maar net door Chinese project ontwikkelaars geasfalteerd. Je ziet dat de chinezen ook in Suriname grip krijgen op allerlei grote projecten. Ons maakt nu even niet uit, zo’n asfalt weg rijdt natuurlijk een stuk lekkerder dan zo’n hobbel weg.
Brownsberg is een populaire binnenlandsbestemming. Veel Surinamers is het ook het enige stukje binnenland dat ze ooit bezocht hebben. Brownsberg ligt vlakbij het stuwmeer Brokopondomeer.
Het is meer is geen natuurlijk meer, maar ontstaan door de bouw van een dam in de Suriname rivier. Daardoor liepen hele stukken jungle onder water. Het heeft een opp. van 1.560 vierk. Km en is iets groter dan de procincie Flevoland. De stuwdam werd gebouwd om ernergie op te wekken voor de Bauxiet industrie( Aluminium )
Terug naar de rit Brownsberg. Het duurde niet lang of we zaten weer op een onverharde weg. Veel gehobbel en grote gaten in de weg, die gevuld zijn met regenwater. De chauffeur reed dus al slingerende over de weg om die gaten te ontwijken.
Na ca 1 uurje passeerde we het zgn transmigratie dorp Brownsweg. De bewoners , vnl Saramaccaners en Aucaners afkomstig uit bosnegerdorpen hebben hier hun onderkomen van de Surinaamse regering toegewezen gekregen. De bosnegers hebben het maar moellijk kunnen aarden in hun “nieuwbouwwijken”. Toezeggingen over compensatiebedragen, scholen en aanleg elektra werd pas veel later of niet eens nagekomen. De weg loopt dwars door het dorp. Wel zie je de zgn Parbo ( merk bier)barretjes en supermarktjes. Schamele huisjes met golfplaten daken ontbreken niet. Er wonen ca 5000 mensen.
Aan de voet van de berg begint een vrij smalle weg. Dit is nauwelijks een weg te noemen, want de met watergevulde gaten kwamen met regelmaat voor.
De klim van ca 600 meter duurde ca een uur. In de langdurende regentijd is deze weg alleen bereikbaar met een 4wiel drive. Nu was het redelijk te doen met een busje. Gelukkig bleef het weer goed. Je voelde de auto naar links en naar rechts glijden. De rit gaat dwars door de jungle. Brownsberg is begroeid met een dicht tropisch regenwoud met watervallen en een schitterend uitzicht over het Brokopondo stuwmeer. In het woud heb je bijzonder vogels, planten, bomen en ca 8 soorten apen.

Boven aangekomen op het Brownsberg plateau, begon onze jungle tracking naar de Leo en de Irene waterval. Goed, dat we niet wisten, dat deze tracking bijna een expeditie te noemen was.
De tracking was inspannend met veel geklauter over omgevallen bomen, boomstronken en glibberige rode grond. Door de regen waren de paadjes glad. Gelukkig waren we wel goed voorbereid en hadden stevige schoenen aan. Naar de leo waterval is het ca 1 ½ uur lopen. Zeker de moeite waard, maar geen idee waarom ze dit een redelijke zware tocht noemen. Was echt banjeren.
De tocht naar de Irene waterval was nog pittiger. Hele steile afdalingen en stijgingen bleven niet uit. De Irene waterval lag midden in de jungle en zag er spectaculair uit. Wij zelf zagen er zoals we thuis zeggen “niet uit”.
Helemaal onder rode modder en nat en bezweet strompelen we verder. De zoute drop en de bodem van het zakje Harico snoep was al in zicht. Ondertussen genoten we wel van al het moois om ons heen. Na ca 6 uur lopen, klimmen, dalen en glijden, arriveerde weer op het plateau. Na saampjes weer een high 5 geslagen te hebben, was het inmiddels al 18:30. Onze honger werd gestild door een eenvoudige maar heerlijke maaltijd. Om ca 19:00 wordt er pik donker in de bush. We moeten nog wel over die hobbel weg naar beneden. Onze chauffeur/gids bleek niet onder de indruk en maakte Surinaams easy gebaar.
De dag was spectaculair te noemen. Het is tot nu toe de zwaarste jungle tracking die we gedaan hebben. Dit komt door de combinatie berg en jungle. Veel mooie ouden tropische bomen en planten gespot. Helaas geen apen. Die schijnen het te druk te hebben met hun jonkies. Wel kleinere diersoorten, zoals een boskonijn, slang en van die grote vette keversoorten. Het geluid van de Kakatoe en de brulapen waren alleen te horen.
De uitzichten vanuit Brownsberg is schitterend. Het Brokopondo stuwmeer is goed te zien vanuit deze hoogte. De terugrit door het donker verliep goed. Gelukkig hebben we te maken met een prima chauffeur/gids
We arriveerde rond 22:00 uur in Paramaribo. We zijn een onvergetelijke ervaring rijker. Vanuit de douche en na een Django ons bed in gerold en heerlijk geslapen.

6e dag do: De rest “schade” van onze tracking gewassen. Schoenen gerenoveerd en boodschappen gehaald. Vanavond in Paramaribo een hapje eten met Glenn & Glenda.
Morgen vanaf de 7e dag vr, vertrekken we in de ochtend met een klein vliegtuig in zuidelijke richting naar Palameu. We verblijven daar 4 dagen en komen maandag terug.
Ook hiervan zullen we jullie op de hoogte stellen.

Iedereen nog bedankt voor alle leuke reacties, zijn altijd welkom. ;-)

Groetjes en tot snel

Collega's aangemeld op mailingslist, kunnen jullie ook andere collega's het reisblog adres doorgeven?

• 10 Januari 2010 - 15:56

Cdisok@hotmail.com:

Hi there. Geniet van jouw verslag. As a matter of fact I printed out Verslag 1/3; 1/4;1/7/2010 So dan I can enjoy it over and over again.Hope that i didn't miss any other date. I had 64 e-mails which happens when you do not open your mail daily.Love and enjoy love and life.Kiet
Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006