Vroege "Good bye"party / Fietstocht Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Vroege "Good bye"party / Fietstocht Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Vroege "Good bye"party / Fietstocht Frederiksdorp

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

21 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

19e t/m 21e dag di t/m do

Note: Voor eerdere geplaatste reisverslagen zie optie menu>>reisverslagen:

* Info Suriname film
*Fietstocht naar Peperpot Commewijne
*Boven –Suriname: Anaula Nature Resort

Vroege “good bye”party en 2 daagse fietstocht naar Frederiksdorp plantage

19e dag di

Hoi allemaal, bedankt nog voor jullie reactie, blijft erg leuk om wat van thuis te horen.

Vandaag een rustige dag. We hebben een beetje aan zitten rommelen en voorbereidingen getroffen voor een vroege “good bye “party.
We hadden met zijn alle in de namiddag afgesproken. Wij hadden de meeste ruimte, dus er werd bij ons afgesproken.
Al vrij snel kwamen de eerste, afgeladen met potten en pannen gevuld met Roti, rijst, Rotipannekoek en kip.
Glenn en ik gingen drank halen, Djogo (Parbo bier) wat je drinkt uit bekertjes, Fernandes sapjes etc. We hebben ook nog Bonjo (surinaamse cake) en chocopunten erbij gehaald.
Er werd zelfs Bara deeg meegenomen om met zijn alle heerljke bara’s te bakken. Dat blijkt een kunst op zich. Een goede Bara lijkt op een wat grimmige donut. Glenn maakte er een zonder gat in het midden.
Ik waag me er niet aan, want dan slaat het deeg gelijk neer. De vrouwen bleken hier het handigs in te zijn. De fam. Kalika was de absolute winnaar.
Agie onze buur en gastvrouw maakte overheerlijke soto soep met heel veel ingrediënten, kip, groente etc die je eerst in je kom moest doen en dan later de bouillon erover.
Muziek erbij en iedereen had het naar zijn zin.

20e dag wo

Vandaag vroeg op en gingen met de inmiddels vaste taxi chauffeur Djito naar het centrum. Daar haalde we onze fietsen op. We fietsen vandaag van Paramaribo – Peperpot- Marienburg – Frederiksdorp. Een tocht van ca 25 km. De route was ons deels bekend, omdat we al eerder naar de Peperpot plantage geweest waren. Maar dit keer zonder gids.
De route liep via de Marienburg. Hier hebben we een plantage bezocht, waar in de fabriek suiker en rum werd gefabriceerd. Hier komt de oorspronkelijke Surinaamse Marienburg Rum vandaan.
We kregen een rondleiding van een gids, die er 40 jaar had gewerkt.
De fabriek ligt er troosteloos bij, maar je kunt je een goed voorstelling van maken hoe alles in zijn werk ging.
In 1881 werd de suikerrietplantage overgenomen door de Hollanders ; NHM Nederlandse Handelsmaatschappij.
Door veel crisissen, die hadden ze toen ook al, was het niet langer rendabele en de zaak werd in 1974 voor een symbolisch voor 1 gulden overgenomen door de Surinaamse regering . Die hebben het volgehouden tot 1982 en toen ging de poort definitief dicht.
Pensioen doorbetaling en achterstallige lonen uitbetaling kon de plaatselijke arbeiders wel schudden.
Een klein stukje grond werd aan hen toegewezen.

Nadat we de Suriname rivier en de Commewijne rivier overgestoken hadden, arriveerde we op de Frederiksdorp plantage.
Hier overnachten we in een zgn politie huisje, horend bij de plantage.
Frederiksdorp dateert uit ca 1760 en was van oorsprong een koffieplantage, maar eind 19e eeuw werd de cacao het hoofdproduct.
De verwaarloosde plantage werd in 1976 gekocht door een Nederlander, die de waterkeringen herstelde en de plantage weer nieuw leven inblaast.
De gebouwen van de plantage zijn volledig gerestaureerd. De politiepost en een administratief centrum van deze streek is tot 1981 in Frederiksdorp gevestigd geweest.
Na opheffing zijn de gebouwen toegevoegd aan de plantage en worden nu gebruikt als hotel en restaurant.
Vanwege zijn historische waarde is het benoemd tot het eerste staatsmonument buiten Paramaribo.

De gebouwen van de plantage zien er schitterend uit. Door een flinke subsidie van de toenmalige regering, zo’n 90 % van de kosten heeft de renovatie kunnen plaatsvinden. De Nederlander is nog steeds de eigenaar van de plantage.
De avond bleek al snel gezellig. Een gerechtsdeurwaarder, bankemployé , lerares en wij bleek als heel veel gespreksstof te geven. De Suriname vakantie ervaringen werd besproken en bleek veel overeenkomsten te hebben.

21e dag do
Na een lange zwoele nacht op de plantage, fietsen we naar Fort nw Amsterdam.
Hier ook weer veel Nederlandse geschiedenis.
Het is leuk om over het hele terrein te lopen. Veel onderdelen zijn bewaard gebleven. Het kruithuis en de gevangenis bleek nog vrijwel intact. Ook de isoleercellen waren nog aanwezig en kwamen claustrofobisch op je af.
Na oversteek van de Suriname rivier reden we langs vele ambassades . De een nog groter en imposanter dan de ander.
Na de fietstocht , leverde we onze fietsen weer in en waren redelijk vroeg thuis. Ook wel eens lekker, een beetje rust.

Het einde van ons verblijf in Suriname begint in zicht te raken. Vrijdag staat er nog een werk bezoek aan het Stichting vakantie dialysecentrum Suriname op het program.
Ook hier zal hopelijk een verslagje van volgen.

Tot dan weer………doeg

• 21 Januari 2010 - 21:32

Arie En Els :

Ik zie dat jullie aardig gekleurd zijn,ik denk maar dat ik je een dunschiller voor je verjaardag geeft.
    De drie weken zijn voorbij gevlogen.
    goede vlucht terug

groetjes Arie en Els

• 22 Januari 2010 - 01:03

Margi (agie):

Hey Rick en aline,
    lekker is maar 1 vinger lang.Wij vonden het leuk om jullie voor 3 weken als buren te hebben.Bedank voor de positieve indrukt. Ik weet zeker dat aline je gaat verrassen met 'n overheerlijke saoto soep in nederland,want ze heeft gezien wat de benodigheden zijn.Wij gaan jullie erg missen, en zien jullie weer gauw terug in ons switie(lekker)warang(warme) sranang(suriname)....
    Groetjes,.. Agie&Henny

• 22 Januari 2010 - 08:15

Ramona:

Hoi hoi...

Nee toch zeker!!! Jullie mogen nog niet naar huis, want dan heb ik geen leuke verhalen meer.... om te lezen. hahaha... jullie hebben volgens mij enorm genoten en ik ook van jullie verslagen.
    Een hele goede vlucht terug naar huis.

liefs Ramona

• 22 Januari 2010 - 14:22

Kiet:

Hi you lovebirds, Het einde kwam wel vlug heh,You should write a boek about your travels like Elizabeth Gibert with stories about different countries with experiences about cultures ,food and interesting geographical tidbits.Book:LOVE,EAT,PRAY. Love you both.Kiet

• 22 Januari 2010 - 22:44

Sophia:

Halloo ...
    wat leuk dat jullie het naar jullie zin hebben daar bij me zus.
    Jammer dat jullie weer terug moeten,hoop dat jullie genoten hebben.
    Groetjes,zus van Agie.
Rick & Aline