Weer thuis, een week later - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Weer thuis, een week later - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Weer thuis, een week later

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

31 Januari 2010 | Nederland, Rotterdam

Note: Voor eerdere geplaatste reisverslagen zie optie menu>>reisverslagen:

* Info Suriname film
*Boven –Suriname: Anaula Nature Resort
*Vroege “good bye party”/ Fietstocht Frederiksdorp
*laatste bezoek, Stichting Vakantiedialyse Suriname

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we precies een week weer in Nederland, waarvan we al 5 werkdagen in het St franciscus Gasthuis en 3 werkdagen in de Driemaashaven hebben opzitten.

Zaterdag 24-01-10 vertrokken we van Paramaribo met de KLM terug naar Amsterdam. De rit van Paramaribo naar vliegveld zanderije gaf ons nog een laatste blik op het mooie en warme Suriname.
Glenn en zijn zoon begeleidde ons bij het inchecken en bracht ons naar de douane. We waren ruim op tijd en het was nog niet druk. De papieren, visum en paspoorten werden uitvoerig gecontroleerd.
Dat liep niet verkeerd, doorlopen maar. Alle tassen etc door de scanner en zelf door de detector, ook hier niet te klagen.
De route en verdere bedoeling mag je zelf raden. Er stond wel een douanebeambte ergens in een hoek, maar liet je ondanks “wat is de bedoeling blik” het zelf opknappen.
Nou, doorlopen dus maar.
Met 3 a 4 grote passen schoot er een grote surinaamse douaneman voor onze neus.
Of we ons even wilde laten visiteren. Visiwat…? Gewoon fouilleren, tassen open etc.
Aline en ik werden gescheiden en moesten beide een apart hokje in. Hier werden we helemaal bekeken en betast, maar mochten gelukkig onze kleding aanhouden. Ik had al hele visioenen met bolletjes controle in alle hoekjes en gaatjes.
We waren gelukkig niet de enige, want hier blijkt dus een 100% controle te gelden.
Verder werden onze tassen geleegd en gecontroleerd.

Na ca 1 ½ uur gewacht te hebben in de vertrekhal, konden we, na weer een controle aan board.
Het toestel zat helemaal vol. Gelukkig hadden we al in Nederland een stoelreservering gedaan en zaten naast elkaar.
De vlucht liep op wat turbulentie na, voorspoedig. De turbulentie lijkt achterin wat heviger, dan wanneer je voorin zit.
De keuze films, was hetzelfde als op de heenreis en varieerde van komisch tot heavy drama.
Sorry, maar het kijken van de film “Er komt een vrouw bij de dokter” op 10 km hoogte in een propvol toestel is nou niet een voor de hand liggende keuze. Als iedereen de film zou bekijken, heb je geen turbulentie door depressie van het weer buiten, dan wel van binnenuit. Die hebben we maar geskipt.

Eindelijk veilig geland, maar wel in sneeuw, min 5 graden en bewolking.
Het verschil van 35 graden was al in Schiphol te merken. Mogelijk had dit te maken met het wat koele ontvangst wat al in de slurf van het vliegtuig begon.
We leken wel een stel vluchtelingen. Honden perste zich door de rij en begonnen spontaan aan je te ruiken. Waarom ze altijd gelijk aan je kruis zitten te ruiken is me een raadsel, want mij niet gezien na 14 uur reizen waarvan 9 uur vliegen.
Aan het einde van de slurf werden we ontvangen door een delegatie “bolletjes vangers”.
Alle vluchten uit Suriname, worden door een speciale afgezette route geleidt.
De 1ste controle werd al gedaan na de slurf. Paspoorten, reden van verblijf etc wordt aan je gevraagd.

Het wachten op deze controle had wel zo’n zijn voordeel, want dan hoef je niet meer op je bagage te wachten. Deze lagen al op de band en we konden de ‘speciale” bollenroute vervolgen.
Hup, weer langs een bagage controle en een scan. In de verte zagen we aantal braderie- achtige tafels met zo’n 10 douane beambte, die je van boven tot onder visueel inspecteerde.
Door een trillende bovenlip, of een zweetdruppel of zelfs geen gaap werd je eruit gelicht.
Een beetje “verkeerd” kijken moet je daar ook niet doen.
Met onze “wij hebben niks te verbergen” blik, mochten we zonder bagage controle doorlopen.

We werden opgepikt door Marc&Danielle. De temperatuursverschil was nu wel heel goed te merken en waren ook blij, dat Danielle met onze jassen kwam aanhollen.
In Berkel bij de M&D thuis werden we verwend met een heerlijk Hollandse lunch. Even geen rijst, roti of surinaamse broodjes met Bakkeljau.

In de namiddag sloeg de vermoeiheid toe en vertrokken naar Spijkenisse. Aline deed haar best om me wakker te houden, hetgeen wel nodig was.
Voor dat je het in de gaten hebt, val je tijdens het rijden even weg.
Na een frisse douche zijn we in bed geploft en hebben het in slaap vallen record verbroken.

Terugblik Suriname.
We hebben de afgelopen 3 weken een ontzettende gave, mooie en spannende vakantie gehad.
Ook het werkbezoek aan het vakantie dialysecentrum Suriname was een ervaring op zich. Onze vaste privé stek bij Agie &Hennie in Paramaribo hadden we al snel ons “thuis”genoemd en keerde hier na indrukwekkende binnenlandse trips graag naar terug.

De Brownsberg jungle “expeditie” , heeft ons niet alleen een verbijsterende maar ook een “yes we can” gevoel gegeven. Met een overnachting in het “Overbridge”resort, was deze excursie compleet.
Wie verwacht een wit strand met palmbomen en een Cabin met veranda aan de suriname rivier met Piranha’s

De twee grote tochten naar het zuiden met de kleine vliegtuigjes, een Cesna en een Twinn Otter gaf ons even het gevoel om in een documentaire te figureren.
Bestemming Anaula, met zijn bijna onberijdbare weg richting Atjoni. Een busrit die 7 ½ uur duurde ipv 4 ½ uur. Daarna nog 1 uur varen met een Korjaal langs dorpjes en spectaculaire natuur.
Een heerlijk verblijf in Anaula nature resort , het bezoeken van de dorpjes nw Aurora en Jaw Jaw.
De nachtelijke kaaimanspot vaartocht en niet te vergeten het bezoek van de schooltjes, medische post en natuurlijk de vriendelijke, gastvrije boscreolen.

Bestemming Palumeu, het Indiaanse dorpje diep in het ongerepte Amazone regenwoud in het zuiden van Suriname. Een basic eco resort, liggend aan de rivier midden het amazone regenwoud met alleen een bed, klamboe, wc en rivierwaterdouche gaf ons een rijk gevoel.
Bij het bezoek aan de “Trio”en “Wajana” indianen leek de tijd stil te staan. Palumeu hebben we beide als heel bijzonder ervaren.

Fietstochten vanaf Paramaribo naar plantages “Peperpot” en “Frederiksdorp”.
Het oversteken van de Suriname rivier en Commewijne rivier met fietsen en al. Het opsnuiven van de geschiedenis van deze soms omstreden plantages. Ook het logeren op in een van de plantage huisjes was een ervaring op zich.

Stadstour door Paramaribo, met al zijn koloniale huizen en het indrukwekkende Fort Zeelandia waar een beeld van onze eigen Wilhelmina nog over de rivier heenkijkt.
De plaats met een gedenkplaat waar zich de “December moorden” van 8 december 1982 heeft afgespeeld en de geschiedenis hiervan over je heen liet komen .

Dolfijnen tocht, die zich tot aan de splitsing van de Suriname en de Commewijne rivier lieten zien.
Niet speciaal voor de toeristen in een bootje, maar voor de uit zee terugtrekkende vis.
Een onlogisch natuurverschijnsel om deze dolfijnen rondom je bootje ziet springen en zwemmen.

Kortom een 3 weken vakantie in Suriname die voor sommige thuis heel snel voorbij gevlogen zijn, maar voor ons wel een periode van maanden leek.
Dit kan komen door de nodige voorbereidingen van een dergelijke reis. Het vaccinatie traject, het regelen van tickets, visum en verblijf en het plannen van een reisschema. Handig om te weten wat de cultuur en gewoontes van het land zijn.

Gelukkig hebben we in Nederland de hele reis kunnen samenstellen en plannen met behulp van Suzette en Martin uit Amsterdam. http://www.surinameholidays.nl
Strak en goed geregeld allemaal, hetgeen in Suriname niet altijd even makkelijk is.

Wie weet, of we nog eens terug gaan naar het warme Suriname. In ieder geval houden we contact met alle vrienden uit Suriname .
We hopen dat jullie met deze reisverslagen een beetje met ons meegenoten hebben . Bedankt voor alle leuke reacties en wie weet tot onze volgende “verre”reisbestemming .

Groetjes
Aline & Richard(Rick)

Wist je dat in Suriname……
*errug veel muggen zijn, die maling hebben aan 40% DEET.
*het weer bloedheet is, dat je regelmatig een stortbui hebt van 10 minuten.
*je lippen 3 maten opzwellen na het eten van Roti van Roopram.
*niet alleen een Roti tent van Roopram zit, maar Rotterdam ook.
*je geen betere buren kan wensen dan Agie &Hennie.
*een broodje Bakkeljauw een broodje met hete vis is.
*de Surinamers heel gastvrij en vriendelijk zijn.
* je het gevoel geeft, dat je zowel in Afrika, Indonesië en India geweest bent.
*je eenmaal een goede taxichauffeur gevonden hebt je zijn GSM nummer moet vragen voor volgende ritten.
*veel Nederlandse levensmiddelen hebben en dat alle supermarkten van chinezen zijn.
*je muggenbulten van een week oud spontaan weer beginnen te jeuken
*je een gewichtstoename geeft van ca 3 kg door het lekkere eten
*links gereden wordt, maar dat de gemiddelde Surinamer niet weet hoe de verkeersregels zijn.
*na een verblijf van 3 weken geen Roti, rijst,bara’s,en sambal etc meer kan zien
*ook een Blokker filiaal heeft.
*Azaron onmisbaar is.
*iedereen een zgn boembox (geluidsblaster) in zijn auto heeft, zelfs de taxi’s
*alleen koud stromend water heeft om je te douchen.
*binnenland hetzelfde rivierwater uit de douche stroomt, waar je voorheen hebt in gezwommen.
*controle, “visitatie” wordt genoemd.
*het luieren in een hangmat,” hangmatteren” wordt genoemd.
*vaccinatie niet onverstandig is en Malaria tabletten moet slikken.
*we ca 1200 fotoos samen hebben gemaakt.
*veel dieren onuitgenodigd je komen bezoeken.

• 31 Januari 2010 - 14:14

Ramona:

Hallo vakantiegangers,

Zo te horen het dagelijks leven hier weer opgepakt. Maar een hele leuke , mooie ervaring rijker.Het was leuk om jullie ervaringen te lezen. Heel veel liefs en tot horens. Ramona

• 31 Januari 2010 - 15:44

Kiet:

"Home Sweet Home"Richard and Aline, True? No matter where you've been and how wonderful the experiences were -lekker knus thuis.....I'll call soon. Want to hear you voices. Be well and thank you for sharing your journey with me Love Kiet

• 05 Februari 2010 - 17:54

Robert Nette Sfg:

super zeg. alle 109 fotos doorgenomen en zijn prachtig, vooral die tocht in het water door de oerwoud lijkt me bijzonder (in ieder geval meer bijzonder dan de blokker ;-) ).
    Leuk dat dialyse centrum, fresenius en gambro vredig naast elkaar. Overigens ken ik roopram op de mathenesserplein, maar die is denk ik aangepast aan de nederlandse smaak, want minder heet denk ik.
Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006