Werkbezoek Stichting Vakantiedialyse Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Werkbezoek Stichting Vakantiedialyse Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Werkbezoek Stichting Vakantiedialyse Suriname

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

04 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

3e dag Maandag:
Via menu>>reisverslagen zijn de eerder geplaatste verslagen te volgen.

Hoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties. Altijd leuk om te krijgen.
Op de valreep, maar het kan nog...Iedereen een gelukkig en en gezond 2010 toegewenst.

Vandaag zijn we op werkbezoek gegaan bij Stichting vakantie dialyse Suriname. Gedurende ons bezoek, zullen 2 gasten uit het SFG behandeld worden. Een dame uit het SFG is aan haar 4e behandel maand begonnen. De andere dialysegast ondergaat vandaag haar 1ste dialyse behandeling.
Het pand van het dialysecentrum ligt tegenover het Vincent ziekenhuis. Er is een nauwe samenwerking met dit ziekenhuis en fungeert als back-up bij calamiteiten. Ook hier worden de bloedafnames bepaald.
Het pand ligt op een hoek en heeft een typische Surinaamse bouwstijl.
We werden ontvangen in een kleine, maar gastvrije receptie.
Even later werden we uitgenodigd voor een rondleiding. Ondanks er een verhuizing naar een ander pand in de planning staat, maakte alles een georganiseerde indruk.
Een computerlokaal voor het geven van computerlessen voor dialyseverpleegkundigen.
Technische dienst ruimte, klein maar functioneel. Keuken, koffiehok , Waterbereiding en 2 dialyse units met ca 5 plaatsen per unit.
Deze morgen zouden totaal 5 patiënten gedialyseerd worden .
De machine verschillen van een Gambro AK 100 tot 2 oudere types machines van Fresenius.

De gegevens dialyseverloop en uitslagen worden opgeslagen in een computerbestand. De daglijsten worden op een A4tje geschreven.
Er liepen 2 dialyseverpleegkundige rond. Elk uur wordt er een controle ronde gedaan. De patiënten kunnen een bestelling doen voor een maaltijd. Gelukkig konden we met de patiënten een gesprekje houden en er werd al snel duidelijk, dat iedereen tevreden is en zich veilig voelt
In het begin is het voor het merendeel van de patiënten even wennen. Het gaat er hier wel een beetje anders aan toe dan bij ons.

Na een uitwisseling van ervaringen, ging de tijd razend snel. De 2 SFG dames mochten al afgesloten worden. Glenn hield de boel nauwlettend in de gaten. We worden hier aangesproken met dhr Glenn en dhr Richard. Tutoyeren doen ze hier niet aan.
De 1ste indruk was goed, maar heel bijzonder dat er nog een dialysebehandeling gegeven kan worden op een dinosaurus onder de dialyse app. nl; Gambro AK100.
En wij maar zeuren op de AK 200 en zelfs de Ultra’s online. Gedurende het jaar zijn we de trotse eigenaar van de “Artis”. Wat zouden ze met die AK 200 doen??
Het personeel is er vriendelijk en maken een deskundige indruk. Er wordt schoon en systematisch gewerkt.

Halverwege de middag namen we voor vandaag afscheid en werden ter hoogte van Zeelandia afgezet. Rondlopen in Paramaribo is al een ervaring op zich. We zijn al diverse grote Aziatische steden gewend, maar Paramaribo…..
De terugrit hebben we met een surinaams stadsbusje gedaan. Zoek het maar uit, er rijden er hier honderden. Bij het vragen welke bus we moesten hebben naar ons appartement, werden we gelijk gezegend door een hele vriendelijke Surinaamse dame. Dus….;-)

Het weer is momenteel onstabiel. Er komen regelmatig korte hevige regenbuien voor, wat de luchtvochtigheid ernstig doet toenemen.
Morgen staat er een 2 daagse tocht naar Overbridge, incl. een bezoek aan brownsberg op het program.
We zullen daar overnachten een een zgn Cabana. Ook daarvan zullen we jullie een beetje van laten meegenieten.
Vanavond hebben we heerlijk gegeten bij de Indonesiër. Koken kunnen ze hier wel.

Groetjes weer iedereeen en tot snel

• 05 Januari 2010 - 07:30

Marc En Danielle:

Hoihoi,
    Leuk om jullie verslagen te lezen. Jullie missen niks hoor in Nederland. Momenteel is het sneeuw, ijs en gladheid wat de orde van de dag is.
    Dan hebben jullie het beter voor elkaar, ondanks de enkele regenbui. :)
    Tot de volgende update!
    X Marc en Danielle

• 05 Januari 2010 - 13:16

Inez:

Hoi Rich en Aline,

De beste wensen voor 2010
    Leuk om jullie reis weer te volgen. Veel plezier en geniet ervan.

Groetjes Inez

• 05 Januari 2010 - 20:09

Ina:

hallo richard en Aline

In eerste plaats de beste wensen voor 2010. Geniet van jullie reis en ervaringen het is je gegund. Hier is het koud en winters weer en 's ochtends ijskrabben, maar dat heeft ook zijn charme. By the way Door is geslaagd voor haar rijbewijs. Gaan we weer een fase door. Ik vind het leuk jullie ervaringen te lezen. Veel plezier, groetjes ina

• 06 Januari 2010 - 22:09

Arie En Els :

Hoi Aal en Rick

Ik heb eigenlijk weinig te zeggen ,behalve dat we Oma en Opa worden.Zeg het nog niet aan ma ,want dat wil Ilona zelf zeggen

Groetjes Arie en Els (opa en oma )Wat worden we oud he

• 13 Januari 2010 - 17:37

Joe Tje:

De foto's maken een boel duidelijk. Jullie optrekje is niet mis.
    De patiënten houden de moed er goed in, lijkt t.
Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006