Hazyview Sabie River Lodge en Kruger Park - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Hazyview Sabie River Lodge en Kruger Park - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Hazyview Sabie River Lodge en Kruger Park

Door: rickaline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

09 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Hazyview

* Woensdag 7 maart:
Heerlijk geslapen in Hannah Game Lodge. We worden wakker van de opkomende zon...en toen was er koffie.
Ik gooi de terras deur open en wordt verrast door vroeg bezoek van 2 enorme struikvogels die hun ontbijt bij elkaar aan het scharrelen waren. Ze verblikte of verbloosden niet van mijn aanwezigheid.
Ook goedemorgen..

Na een heerlijk ontbijt checken we uit en rijden richting Hazyview, een rit van ca 2 uur. We rijden via Sabie om de Mac Mac falls van dichtbij te bekijken.
De rit verloopt voorspoedig en we naderen de Mac Mac waterval. Toch wel even een klimmetje, maar we worden beloond met een spectaculaire hoge waterval van 65 meter hoog.
De waterval werd verslagen door een spraakzame Afrikaanse dame, die zich afvroeg waar al het water toch vandaan kwam.

We zetten de rit voort en naderen het stadje Hazyview. We willen nog even wat boodschappen doen in de plaatselijke Mall. Een jonge gast met een oranje hesje helpt je wel even met parkeren. We maken maar gelijk gebruik van zijn hulp en vragen zijn naam. Heet ie gewoon Frank.
Frank laat blijken dat ie wel op onze auto zal passen. Prima jongen, maar het piloten koffertje met alles van waarde nemen we toch maar mee. De reistassen zitten in de auto vastgebonden met kabels dus succes ermee.

Bij de banken gaan we toch maar wat cash pinnen. In onze strategische opstelling pinnen we onze 1ste ZAR. Grappig dat hier overal geüniformeerde beveiliging is, waarom zou dat nu zijn.
We geven een vriendelijk knikje aan de beveiliging en lopen de Pick&Pay in.
Hier slaan we drinken en versnapering in voor de komende dagen.
We logeren in Sabie River Lodge, ook weer half pension.
Vanuit hier bezoeken we 2 dagen het Kruger park.
Sabie River Lodge is ook weer schitterend gelegen aan de Sabie rivier.
We beschikken over een goed ingerichte lodge in typische afrikaanse stijl, compleet met airco. Die hebben we hier wel nodig want het is hier op de dag loeiheet.
Ze hebben hier van alles te drinken voor schappelijke prijzen, biertje 20 ZAR eur 1.40, Colaatje light 18 ZAR eur 1.26…

In de avond wordt er een BBQ georganiseerd, compleet met buffet met allerlei Zuid Afrikaanse gerechten. Het is ons niet ontgaan dat er veel aandacht aan eten wordt geschonken.
Morgen erg vroeg op want we worden om 5:20 uur bij de receptie verwacht voor onze 1ste Game Drive Safari, zoals ze dat hier noemen.

* Donderdag 8 maart
4:30 in de ochtend is inderdaad erg vroeg, maar we hebben er zin in.
In de rivier ligt een nijlpaard voor onze neus in het water te dobberen.
De open safari auto staat al klaar nadat we eerst een bak koffie hadden benuttigd. Het ontbijt nemen we mee.
We staan een beetje ukkelig te kijken….waar is de rest van de kudde. Blijkt dat we de enige zijn die vandaag op safari gaan in het Kruger….ook niet verkeerd een gids en auto voor ons helemaal alleen.
We stappen in of liever gezegd hijsen we ons in de enorme hoge auto. Het is ca 17 km rijden naar het Kruger.

Paul Kruger was grondlegger van het inmens grote Kruger National Park. Hij was de 5e president van Zuid Afrika. Het Kruger Park is ergens in 1929 naar hem vernoemd.
Wij komen er gewoon om de Big 5 te spotten, maar komen Oom Paul zoals hij werd genoemd al tegen bij de poort van het Kruger in de vorm van een enorm groot hoofd.
Onze gids Morné checkt ons in bij de gate. Hier wordt de auto doorzocht op geweren, vallen etc.
Het schijn dat er nog gewoon gestroopt wordt in het Kruger. In febr 2016 werden er nog 3 stropers doodgeschoten omdat zij niet alleen op de neushoorn schoten maar ook op de militairen. Die maakte gelijk korte metten met de stropers.

Het spotten van de Big 5 moet je echt geluk hebben. We hebben te maken met wilde dieren, dus ze zitten niet gerangschikt in een kooitje.
De Big 5 bestaat uit:
Olifant
Buffel
Neushoorn
Luipaard
Leeuw

Morné, een jonge gast van 30 is een ervaren gids en kent het Kruger op zijn duimpje. Hij heeft mazzel dat ie al 6 jaar werkt als gids.
Morné is gewoon een Zuid Afrikaanse man getrouwd en met 2 dochtertjes. De werkeloosheid is hier hoog.

De 1ste van de 5 is een neushoorn. Dit dier is geen lieve jongen, maar het nijlpaard spant wel de kroon qua agressie. Hoe de rest van de volgorde was weten we niet meer maar voor half 9 hadden we het 5 tal al gespot. Het spotten van de Luipaard is het moeilijkst, maar deze stoere poes hing op veilige afstand lui in een boom te relaxen.
We rijden maar even over geasfalteerde weg, maar vrij snel razen we met een bescheiden 40 km over onverharde wegen.
We spotten daar een kudde olifanten. Er lopen wat kleintjes tussen de kudde, dus enige voorzichtigheid is wel handig.
De bul, is de baas over het stel. Hij is inmens groot en probeert ons te intimideren met wild flapperende oren en dreigend met zijn slurf heen en weer te slaan. De kudde verdwijnt in de begroeing.

Wat zijn we bevoorrecht om op safari te gaan in een wereld beroemd park. Hoeveel mensen hebben dit op hun Bucket list staan.
Daar loopt familie Giraf over een vrij open vlakte, met hun modellen loopje, lopen ze van boom naar boom en eten met hun enorme lande tong de bladeren eraf.
Giraffen vind ik persoonlijk wel de mooiste dieren. Ik verbaast me nog steeds hoe die kop voorzien wordt van bloed. Het schijnt iets met kleppen te zijn. De gevechten tussen 2 mannetjes is spectaculair. Necken noemen ze dat hier. Ze zwiepen hun nek met enorme kracht naar hun tegenstander. Met die 2 hoorntjes kunnen ze elkaar lelijk verwonden….en dat allemaal voor de vrouwtjes.

Vrij snel daarna spotten we een leeuw die ergens in de verte ligt te dutten. We zien alleen zijn gigantische kop. O, wacht even er zit beweging in.
Blijkt dat ie zich druk maakt door een leeuwin die in een soort “neem me maar” poze voor hem ligt.
Hij doet een poging, maar na 2 stoten ploft ie weer neer...vandaag niet Annie, tis me veel te heet.

Tegen 10:00 uur rijden we naar “skukuza” voor het ontbijt.
Morné haalt 2 koelboxen uit de truck en er wordt voor ons een uitgebreid ontbijt klaar gemaakt, compleet met koffie en thee.
We hebben vandaag enorm veel dieren gespot. Impala’s, Kudu’s, wilde zwijnen, leeuwen, Poema, Olifanten, Buffels, Giraffen, Zebra’s, schitterende mooie vogels, te veel om op te noemen.
Tegen het einde van de middag keren we terug naar Sabie River Lodge.

De kok trakteert ons in de avond op een heus stukje culinair kookmans kunst. Heerlijk gegeten.
De avonden zijn voor ons kort en we ploffen moe maar voldaan languit in bed.

* Vrijdag 9 maart
Vandaag rijden we zelf een dag door het kruger park. Het spotten van dieren laat even op zich wachten, maar we mogen niet klagen. 4 van de Big 5 gespot, geen slecht resultaat. Er zijn bezoekers die minder geluk hebben en iets meer dan een schildpad spotten.
De giraffen, Impala’s, Kudu’s waren weer van de partij. Een kudde apen sloot zich aan en de opperaap een gigantisch mannetje hield de boel in de gaten.
Een lachwekkend moment was wel een flinke groene hagedis-achtig dier die 1 stap vooruit doet...2 x naar voren swingt zonder een stap te verzetten...om vervolgens de volgende stap te nemen. Schoot niet echt op...deze jongen is op film vastgelegd.

Aan het einde van de dag maken we nog even kennis met de plaatselijk sjacherein “Jumbo de Bul”
De kudde volgde meneer op gepaste afstand. Wij staan op de weg en we stoppen. Jumbo sloopt nog even een halve boom en kijkt ons recht aan. Zijn oren beginnen snel heen en weer te wapperen, gooide zijn kop naar achteren liep 2 stappen richting onze Ford.
Het is niet ongebruikelijk dat je auto wordt gesloopt door zo’n enorme krachtpatser, dus ik zet de auto in D modus….draai aan het stuur en geef een poep gas...weg wezen.
Keek in de spiegel en liet de Bul ver achter me.

Lekker vanavond weer een BBQ, met wat biertjes en wijn lieten we ons dit maaltje wel smaken.
Morgen rijden we naar Millwane wildlife Sanctuary in Lobamba Swaziland.
Trowens een uitstekende service van Sabie River Lodge, je auto wordt dagelijks gewassen. Helemaal top.
De fotoos bij dit verslag zijn natuurlijk van de ge-spotten dieren.

Morgen zaterdag 10.03 rijden we van Hazyview naar Swaziland.
Hopelijk tot dan....... .

• 12 Maart 2018 - 18:52

Thijs:

Weer een mooi blog enne mooi dat je de "big Five"al zo snel hebt gespot.

Veel plezier tot het volgende blog.
    Gerda en Thijs

• 12 Maart 2018 - 19:57

Wiebe:

Mooi verhaal weer en wat n mooie ervaringen.

grz Wiebe

• 12 Maart 2018 - 20:07

Rob & Lenneke:

Leuke blog, zoals gewoonlijk

• 12 Maart 2018 - 22:05

Henk:

Is een reis om nooit vergeten ,en weer een mooi verhaal nog veel plezier.
    Ps als het kan neem dan een aapje voor mij mee.

• 14 Maart 2018 - 11:19

Hans En Marie Kamps:

Wat een ontzettend leuke blog maak je er weer van. Echt een plezier om te lezen. We kijken uit naar de volgende blog.

Tags: kruger

Rick & Aline