CapeFrancis,StormRiver,Knysna,Africam,Swellendam - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu CapeFrancis,StormRiver,Knysna,Africam,Swellendam - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

CapeFrancis,StormRiver,Knysna,Africam,Swellendam

Door: rickaline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

24 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

* Woensdag 21 maart

7 uur opgestaan en we nemen eerst een bak koffie. We genieten nog even van The Old Drift farm.
Eerst een lekkere korte douche, want ook hier is het water schaars maar het is tot nu overdreven gebleken dat je je dagenlang niet kon douchen, in ieder geval niet langer dan 1 minuut. Hoe dat verder naar Kaapstad is, geen idee.

Aan het ontbijt schenken we de nodige aandacht. Zouden we thuis ook moeten doen, maar daar komt doorgaans niet veel van.
We pakken de tassen weer in en we checken uit.
De rit naar Cape Francis Bay is niet zo heel lang, zo’n 150 km. We zitten nog ca 700 km af van onze eindbestemming Kaapstad.
De weg naar Cape Francis Bay is prima. We merken, dat we meer blanke zuid Afrikanen zien. Meeste reizigers nemen het stuk van Durban naar Port Elisabeth het vliegtuig.
Wij hebben het Zululand toch met de auto gedaan. Dit stuk wordt niet veel bezocht door toeristen, vandaar dat we zijn opgevallen als een 1 van de weinige blanken. Het is in ieder geval de moeite waard om ook dit stuk zuid Afrika te bezoeken.

In Port Francis Bay, een gedeelte van Cape Francis Bay hebben we een appartement gehuurd. Het ligt in een mooi haventje met uitzicht op bootjes en zeiljachten.
Het was even zoeken welk appartement het nou was, maar we werden telefonisch begeleidt door de eigenaar.
We kregen de code van het beveiligde parkeer gedeelte en de code van het appartement.
OK, ook een makkelijke manier van inchecken.
Het appartement overtrof onze verwachtingen.
Enorm groot, 2 badkamers, uitzicht had ik al beschreven, wasmachine/droger, complete keuken, ruim terras...te veel om op te noemen.
We blijven hier 2 nachten, dat komt wel goed. Na een cursus gebruiksaanwijzing wasmachine/droger, ploffen we neer op een riant bankstel.

Tegen het einde van de middag zal er toch wat op tafel moeten komen. We pakken de auto en rijden naar een klein centrum wat zo maar in Wassenaar zou kunnen passen. 3 banken, wat boetiekjes en andere onzin winkeltjes….beetje kak hier. We pinnen een paar duizend ZAR, klinkt veel maar 1000 ZAR is ca 70 euro.
Ver hoeven we daarna niet te rijden, het SPAR boompje is al weer in zicht. Hier scoren we onze maaltijden voor 2 dagen…. Rijst, kip en curry prutje en Chili con carne.

Het weer is een beetje bewolkt en het ziet er niet naar uit dat het bij gaat trekken. Morgen zou het beter worden.
Lekker onderuit met het bord op schoot en kijken naar National Geographic Wild, waar we onze dierenvrienden van Kruger en Hluhluwe weer ontmoeten.
Internet is hier prima en de laptotp vraagt nu al 2 weken om ge-updated te worden...daar heeft ie de halve avond over gedaan.

* Donderdag 22 maart
We staan weer bijtijds op. Het weer is zoals afgesproken goed, zon met hier en daar een wolkje.
Na het ontbijt doen we het rustig aan. Tegen de ochtend verkennen we het stadje Cape Francis Bay. Er mag gesteld worden, dat hier geen arme sloebers wonen, maar zeer welgestelde Zuid Afrikanen die niet kijken op een Zarretje meer of minder.

Enorme huizen met 6 nullen staan er welgesteld bij. De Mercedessen, Audi’s en flinke SUV’s staan op de opritten te pronken.

We stellen onze plannen bij en rijden even terug naar het appartement. We lenen de strandstoeltjes, vullen de koeltas en karren naar het Vista Beach 10 km verderop.
We rijden nog geen 2 tellen op de ringweg en we passeren een Township van een redelijk groot formaat. We weten dat je dit hier in ZA kan verwachten, maar dit sloeg alles.
Nog geen uurtje geleden reden we door het Beverly Hills van ZA en hier passeren we een sloppenwijk waar je stil van wordt.
Hutjes van pallethout en daken bedekt met KOMO zakken. Sanitair en water, geen idee of dat er is. De kinderen ravotten door het vuil.
Het beetje kleding wat er is, hangt aan de waslijn tussen het vuil en de stank te drogen.
Het contrast tussen stinkend rijk en straat arm is hier wel heel erg.
We rijden enigszins aangeslagen door naar ons strand uitje. Hier kan een stel aan Holland toch niets aan veranderen.

Het weer is heerlijk en we lopen een paar km over het stand richting de duinen. De indische Oceaan ziet knalblauw en de golven zijn flink. Aan het begin passeren we allerlei waarschuwingen over stromingen etc. De aanwezigheid van een Shark-kit…. deed ons weerhouden om te gaan zwemmen.
Bye Bye Haai.
Tijdens de wandeling spotten we een aantal Portugese oorlogsschepen ( dodelijke kwalachtige beesten), hele bewegelijke schelpen en nog een paar ondefinieerbare schepsels.
Na de wandeling halen we de strandstoeltjes uit de auto en met een hapje en een drankje werd de middag een stuk aantrekkelijker.

De rijst staat te koken en de curry ziet er heerlijk uit. Biertje erbij, maar we praten nog even na over de Township van Cape Francis Bay. Laten we hopen dat de plaatselijke welgestelden zich het lot van deze mensen aantrekken.
Ondanks een hele leuke tijd in Cape Francis Bay met goed weer en een hoop indrukken.
De telefoon gaat...de eigenaar van het appartement over de payment...ja klopt, of we het geld in een enveloppe kunnen doen en in de 1ste afgesloten kast van de master bedroom kunnen schuiven. Huhh, ja is prima. Werden hier wat lacherig van, betalen via creditcard kon niet. Accepteerde alleen cash, rara hoe zwart is dit?

Morgen vrijdag 23 maart rijden we naar At the Wood quest house in Storms River.

* Vrijdag 23 maart
Het is een schitterende mooie ochtend, strak blauwe lucht en een heerlijke temperatuur.,,rise and shine.
Nog geen minuut lopen van het appartement ligt een klein strandje met palmbomen en een paar bankjes. We gieten de koffie mokken vol en we hoppen naar het strand.
De zeelucht kwam ons tegemoet. De golven slaan tegen de golfbrekers en het uitzicht is geweldig.
Hier starten we onze dag, geen huis van 6 nullen, geen miljoenen op de bank,…..geen KOMO-zakken dak van schamele stukken palethout, geen zorgen hoe je vandaag weer aan eten moet komen. Wij houden het bij die ene mok koffie aan een mooi stukje Zuid Afrika.

Het ontbijt met uitzicht op het haventje liet zich smaken. We hebben geen haast, want de rit is maar een uurtje rijden, Een mooie gelegenheid om het Tsitsikamma national park te bezoeken. Het inchecken in At the Wood quest house is pas om 14 uur. Dat lossen we even op door contact op te nemen met de receptie met het verzoek voor een early check-in. Top 12 uur check-in in de pocket.
We kunnen hierdoor onze bagage in de kamer achter laten en vanuit Storms River naar het nabij gelegen park rijden.
Handig is trouwens gebleken door een SIM card van bv MTN met data voor internet en airtime voor het bellen aan te schaffen. De eigenaresse van ons laatste appartement i Kaapstad was zo lief om deze naar ons in NL op te sturen, bedankt Anika! We hebben de prepaid hier geactiveerd en opgewaardeerd.

We maken de boel een beetje ordelijk en laden de auto. Het is nog vroeg en we rijden nog even naar Vista Beach. De spierwitte vuurtoren stak nu helemaal af tegen de strakblauwe lucht, een digitaal foto momentje.

De rit naar Storm River is een groot stuk van de Garden route. Hier verandert het landschap in een reusachtige grote tuin met bergen, dennen bomen en opvallende paarse struiken die lijken op reuze heide planten. Dit is ook weer een feestje om te rijden.
We naderen Storm River, checken in en bergen de spullen op in een kluis. At the wood quest house ziet er prima uit en is smaakvol ingericht. De krakende vloer, de kamers en de lobby wanen je even in het verleden.
We krijgen hier nog even een rondleiding. Drankjes kun je gewoon pakken, even opschrijven en genieten maar. Zwembad...klein maar fijn. Lekker stekkie.

We rijden ar Tsitsikamma national park, een van de mooiste parken van ZA.
Ze blijken ook hier zuinig op hun goudmijntje en het betalen voor een kaartje is zo eenvoudig niet. We moeten ons beide registreren, auto gegevens noteren het leek op een grensovergang.
Het park ligt aan de kust en is echt de moeite waard. Er zijn allerlei activiteiten te doen zoals kajakken, snorkelen etc.
Wij kiezen voor een kleine maar pittige trail naar de Suspension Bridge. Een enorme hoge hangbrug van 77 meter lang, die over een baai heen is gespannen. Hangbrug, wiebelen, hoogtevrees diehard’s...dat beloofd wat.
Wat hijgend en onder de indruk van de de uitzichten komen we bij Suspension bridge. Gelukkig is het niet druk, want hoe voorkom je dat er max 24 personen tegelijk op zo.n brug staan. Daarbij heb je altijd van die debielen die express keihard over die brug rennen, die mogen ze van mij aan de haaien die onder de brug zwemmen voeren.
De momenten zijn vastgelegd...we hebben 77 meter over grote hoogte overleefd. High 5 momentje.
Er zijn nog 2 andere bruggen van elk 55 meter. Vandaar hebben we zicht op de grote hanger.

We lopen terug en rusten even uit bij een strandje. Het zag er heerlijk uit en zouden zo een duik willen nemen. Dat ging zonder zwembroek een beetje moeilijk….
Je kunt hier ook meer dagen achter elkaar verblijven en allerlei stoere trails lopen. Wij hebben het gehouden bij deze overwinning.

Later liggen we in het zwembad van At the Woods en we eindigen de dag met een biertje.
Vanavond halen we onze 1ste hamburger bij Marylin’s, een heuse American tent uit de Marylin Monroe tijd, compleet met Old timers, pinball kasten en andere attributen. Het is er gezellig druk en we scoren beide een all American Burger.

Morgen zaterdag 24 maart rijden we richting Knysna .

* Zaterdag 24 maart
Vandaag reizen we 3 weken door ZA en beginnen helaas al aan onze laatste week.
We hebben weer een luxe ochtend want voor het ontbijt wordt gezorgd. We vertrekken redelijk op tijd. Het weer is vandaag bewolkt en het strekt zich uit over de hele regio, dus ook in Knysna zal het dubieus zijn. De rit verliep rustig en is niet erg lang.

We maken een tussenstop in het wildlife rehabilitation centre “Tenikwa”
Hier maken we face to face kennis met Cheetah, Leeuwen, Luipaard en nog wat ander katachtige.
Uiteraard worden we vergezeld door een gids. Dit keer zijn er geen hekkken tussen de dieren en ons.
Dit was confrontatie om nooit te vergeten. De dieren zagen ons niet als prooi, gewoon omdat we groter zijn.met uitzondering van broer en zus leeuw en leeuwin. Hier was een gepaste afstand gewenst. We keken op de dieren neer doordat we over een soort loopbrug liepen.

We zetten de rit voort en ondanks het sombere weer lieten we ons toch verrassen door het mooie groene landschap. We merken dat we het donkere Afrika achter ons hebben liggen. De stadjes worden moderner en de bevolking is overwegend blank. Dat neemt helaas nog niet weg, dat de donkere bevolking in wijken bij elkaar wonen. De minder bedeelden wonen ook hier in zgn Townships.
We rijden Knysna binnen en TT navigeert ons naar ons appartement “40 on Totter” wat gelegen is nabij de Waterfront in het centrum. We naderen het appartement. Gewoon in een straat met overburen staat het complex verscholen achter een muur en een toegang waarvoor een groot schuivend hek is geplaatst.
We rijden de auto naar binnen in een overdekte parkeerplaats. Op het hoekje ligt ons verblijf voor 2 dagen. Het balkon, uiteraard op de begaande grond was beveiligd met schrikdraad. Het hek schoof voor onze neus zodra er een auto vertrok of aankwam om te parkeren.
Voor het balkon hing er een recht naar beneden toe lopende zonwering.
Het gaf ons een opgesloten gevoel. We hadden verder alles wat we nodig hadden en zag er erg verzorgd en schoon uit. Gas BBQ, wasmachine/droger noem maar op.

Knysna is helemaal top met mooi weer, wat niet echt het geval was. Morgen zag het er ook niet al te fraai uit en we bekijken de mogelijkheden om iets in het plaatsje Oudtshoorn te reserveren. Het bleek voor ons geen optie om in Knysna te blijven en een extra tussenstop is altijd OK.
We doorlopen Booking.com en Aline haar oog viel op een uitdagende topper.
Wat dacht je van Africamp Klein Karoo, compleet ingerichte tent met keuken, badkamer 1ste klas bedden met uitzicht over een meer met op de achtergrond bergen en huppelende Impala’s om je heen…. 68 euro per nacht all in.
Om 19 uur diezelfde avond boeken we via Booking.com een overnachting in Africam Klein Karoo.
Oja..voor de 2e overnachting in Knysna hebben we voor bedankt en namen het verlies van 35 euro voor lief.

* Zondag 25 Maart

Het weer in Oudtshoorn bleek inderdaad betere vooruitzichten te hebben en voor we vertrekken verkennen we toch even in vogelvlucht de Waterfront van Knysna. Het weer is wel droog, maar somber.
Ondanks ziet het er bedrijvig uit en we kopen wat kleine dingetjes voor onze lieve kleindochters Sophia en Lotte. De twee reizen altijd in onze gedachten mee, wat een gezellig en warm gevoel geeft...en natuurlijk vergeten we de mama Danielle en papa Marc niet.
We stellen TT in voor locatie Africam Klein Karoo nabij Oudshoorn en die geeft een kleine 175 km aan.
Ondertussen bellen we Africam om het verzoek voor een early check inn. Het was boffen en we kunnen al om half 12 gebruik maken van de tent.
Het rijden door de bergen vereist enige concentratie, maar verloopt weer voorspoedig. De Afrikanen rijden als gekken en zijn dol op inhalen.
Het wordt hier een compleet ander landschap.
De droogte lijkt zichtbaar zijn tol te eisen, maar het is ook goed mogelijk dat dit type droge landschap hier gewoon hoort.
De zon in Oudtshoorn breek door...een kleine yehhh gonst door de auto.
Even later rijden we de gate van Africamp door.
Na ca 4 km door een woest maar mooi gebied naderen we de receptie.
De tenten zijn al zichtbaar en liggen meters van elkaar af met alle richting een meer met op de achtergrond een aaneen schakeling van bergen.

We worden gastvrij ontvangen door een enthousiaste jonge vrouw en we worden naar onze tent geleidt.
Nr 11 staat hoog op een heuvel en ziet er gaaf uit.
We krijgen een rondleiding. Op het buiten terras staat een groot bouwwerk met daarin een gemetselde BBQ
Het terras staat op palen en is ca 30 m2 groot
De voorzijde van de tent bestaat uit een compleet ingerichte keuken, eettafel en een slaapbank. Daarachter hebben we twee gescheiden slaapgedeelte, de master bedroom en een kamer voor 3 personen.
Vanaf de slaapkamers komen we in de badkamer, compleet met douche, toilet en wastafel.
Oja, de bedden zijn voorzien van elektrische matrassen voor als je het koud hebt, een houtkachel erbij en je kan overwinteren. En zomers kan de airco aan.
Dit alles hebben we niet nodig en we stonden te huppelen van opwinding. Wat ziet dit er tof uit, schitterend uitzicht, goed weer en een BBQ.

In Oudtshoorn halen we bij onze hofleverancier 2 flinke T-Bone Steaks en wat Braaiworstjes.
Vullen de boel aan met wat groente en fruit.
“s Avonds gaat de fik weer in de houtskool, de wijnfles open en het Zwitserleven gevoel begon weer te borrelen. Man, man daar worden we blij van.
We worden beloond met een mooie zonsondergang.

De nacht was fris, maar daar heb je ons niet mee. Prima geslapen.

* Maandag 26 maart

We worden gewekt door een fel schijnende zon. Geen wolkje te bekennen. Hup douchen en naar buiten. Het is helder en de bergen laten zich goed zien. Met een heus engels ontbijtje met omelet, worstjes van gister, white beans en tomaat, koffie, jus en 2 blijde gezichten kon de ochtend niet meer stuk.
Mijn oog viel op een auto wassende Afrikaan. Hier zag ik een win win situatie ontstaan en raakte aan de babbel met deze aardige man. Hij zou voor 10 of 20 ZAR ook mijn Fordje een wasbeurtje willen geven. Huhh… dat is tussen de 70 eurocent en 1.40 euro in.
Het leek erop dat ie het goed kon gebruiken en we hadden een deal.
Met het water wat uit de dam werd gepompt, liet ie de auto weer schijnen als nieuw.
Uiteraard heb ik het bedrag verhoogd, want voor 1.40 iemand zijn auto wassen dat laat ie zelfs een kind met een schuursponsje niet doen.

We checken uit en zijn beide blij dat we de gok hadden genomen.
We stellen TT in voor onze volgende en laatste bestemming voor Cape Town, Swellendam.
Als je in Oudtshoorn bent, mag een bezoek aan een Struiksvogel farm niet ontbreken.
Voor het vertrek naar Swellendam, gaan we de enorme vogels bezoeken.

We kopen tickets en we krijgen een complete rondleiding over de farm.
Van dichtbij zijn de vogels nog groter en gedragen zich knap lomp als ze eten zien. Met vlakke hand mag je ze voeren. Die happen komen echt hard aan. Ze knallen die koppen voorover en happen bijna je hand mee. Ze kunnen je aankijken, zo van...waar maak jij nou een probleem van?
Het zijn eigenlijk hele grappige beesten, maar schijn bedriegt.
Ga geen grappen met ze uithalen want hun kracht is inmens.
Met hun twee tenige poten kunnen ze je helemaal open rijten. Wegrennen in een benarde situatie zit er niet in, want zij halen 70 km/uur.
Vooral de strruiksvogels uit Zimbabwe schijnen vrij agressief te zijn, maar zaten apart.

Inmiddels naderen we Swellendam. We logeren hier in een typisch Dutch house, die je zomaar op de Zaanse Schans zou kunnen zien. Het is een ervaring op zich om hier even te wonen. Je komt vanuit de ingang direct in de woonkamer. Even langs de trapje en je staat in de keuken.
Het slaapverblijf met badkamer en toilet is boven en dmv een klein stenen trapje te bereiken.
Hier maken we onze eigen 1 pans gericht met bonen, knoflook, gehakt en nog wat prut.
We hebben buiten in de achtertuin gegeten en genoten van de rust.
Morgen dinsdag 27 maart rijden we naar Cape Town
Niet veel later….Welterusten tot morgen.

• 29 Maart 2018 - 16:09

Thijs:

Hoi Rick en Aline,

Weer een mooi blog.
    Heel leuk om jullie belevenissen mee te kunnen lezen.
    Nu weer naar huis.

Groetjes,