Bezoek Vakantie Dialysecentrum Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Bezoek Vakantie Dialysecentrum Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Bezoek Vakantie Dialysecentrum Suriname

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

14 Januari 2010 | Suriname, Paramaribo

Voor eerder geplaatste reisverslagen over ons verblijf in Suriname zie optie Menu>>Reisverslagen.

13e dag wo:

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik alleen naar het vakantiedialyse centrum gegaan. In de ochtend rondom 9 uur werd ik opgehaald door lando de TD man. In dezelfde rit zat er een pat. uit het Westeinde zh, die voor een dialyse behandeling ging.
Tijdens de rit liet deze heer zich uit over de behandelingen die hij onderging. Dhr was zeer tevreden. Heeft nogal een probleemshunt hetgeen in Nederland regelmatig voor problemen zorgde. Gelukkig is het aanprikken hier goed verlopen. Dhr werd door Glenn zelf geholpen.
De 2 dames uit het SFG zouden vandaag ook weer voor een dialysebehandeling komen. Uit de gesprekjes bleek, dat beide dames zich goed voelde en tevreden waren met de uitgevoerde dialysebehandelingen.
Hierna een gesprek met Glenn, over de ontwikkelingen van zijn centrum. Hoe het een en ander geregeld is. Door de openheid van zaken maakt het centrum zich transparant.
Ons gesprek werd onderbroken door een bezoekje van Marieke met haar vriend Theo.
Samen met Glenn kregen beide een rondleiding door het centrum. Kregen de gelegenheid om een gesprek aan te gaan met beide SFG dames. Glenn nam de tijd om het een en ander uit te leggen.
Hopelijk heeft ook Marieke een goede indruk van het centrum gekregen. Ze straalde het in ieder geval wel uit.
Na het bezoek van Marieke pakte Glenn en ik de draad weer op. Aangepaste protocollen, procedures, richtlijnen etc werden digitaal overgedragen en uitgelegd. Er volgen verder diverse afspraken om vakliteratuur, boeken, lesmateriaal etc te verzamelen en te doneren aan het centrum.
Dus collega’s, die lesboeken etc niet meer gebruiken….wij houden ons aanbevolen. ;-)

Tijdens onze meeting gingen de werkzaamheden gewoon door. Deze werden uitgevoerd door 2 dialyseverpleegkundigen. In totaal dialyseren er 7 patiënten. Glenn hielp gewoon mee. Vooral bij de Fresenius machine zit hij er bovenop en laat niks aan toeval over.
De afsluitprocedure verschilt niet zoveel met die van ons. Gewoon bloed teruggeven, naalden eruit en klaar.
Alles maakt een relaxte indruk.
Ook een sanitaire stop tijdens de HD is er geen probleem. Even bloed teruggeven, het systeem laten recirculeren met NaCl en weer uitbloeden/aansluiten. Geen problemen met indikken dus.
De bloedwaardes zien er goed uit. HB’s zijn goed onder controle. Bij een hoog HB wordt de Aranesp dosis aangepast. Dit alles gaat in goed overleg met de patiënt. Alle behandel gewoontes en behandel wensen die de patiënt heeft worden zonder problemen overgenomen.

Het centrum heeft te maken gehad met een “zeer gecompliceerde dialyse”. Voor de eerste keer in Suriname werd er een 5-jarig jongetje uit Nederland gedialyseerd. Samen met zijn ouders was hij op familiebezoek.
De 1ste HD werd zelfs in het Surinaamse journaal vermeld. Een foto van het jongetje maakte indruk op mij. Een grote AK 100 met de kleine knul al spelend met Lego op de grond zittend in een superman pak. Die foto hangt aan de muur bij onze gastvrouw en heer van ons verblijf.
Blijkt dus dat de ouders van de knul de eigenaars zijn van het huis en appartement en de huidige bewoners een zus is. In februari komt de moeder met de jonge knaap voor een vakantie naar Suriname en zal weer in het centrum gedialyseerd worden.
Inmiddels is de jongen 11 geworden en wacht nog steeds op een transplantatie.

De tijd vloog voorbij en nam afscheid. Glenn gaf aan blij te zijn met de opgedane kennis en maakte een vervolg afspraak.

Ver in de namiddag stond er voor ons een Dolfijnenspot tour op het program. En ja hoor, een hele school Dolfijnen gezien. Aan de mond van de rivier komen ze vanuit zee om hun nieuwsgierigheid en eetlust. De aanwezige muziek met zo’n blij Efteling deuntje maakt die beesten helemaal blij en hyper.
Erg leuk om te zien. De zon ging onder en de tocht ging 3 uur later terug naar de kade.
Veel Surinaamse muziek, waardoor enkele Surinaamse dames in ons gezelschap niet stil konden zitten. Veel fun dus.

Ok, luitjes. Morgen staat er een fietstocht naar de Peperpot plantage op het program.
Lekker actief dus. Misschien weer tot dan…..
Doeg

• 15 Januari 2010 - 00:01

Joe Tje:

Ziet er goed uit in het V D centrum. Strak, schoon. Maar wel duidelijk dat er wensen zijn. De stoelen voor de patiënten zijn die ok in die hitte?
    Knuf,
Rick & Aline