Pahia-Tairua, Kauri,Waiau,Hotwater, Cathedral Cove - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Pahia-Tairua, Kauri,Waiau,Hotwater, Cathedral Cove - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Pahia-Tairua, Kauri,Waiau,Hotwater, Cathedral Cove

Door: rickaline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

15 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Ma 15.02.15: Vandaag vertrekken we redelijk op tijd naar het zuiden richting Coromandel. Onze acco ligt in het plaatsje Tairua en ligt aan de kust. De rit van zo’n 350 km verloopt rustig.
De auto is werkelijk top en heel comfortabel. De omgeving is beslist niet saai. Je rijdt door de bergen, dan weer langs de kust. Zonder verkeert te rijden arriveren we in Tairua.
We hebben een kleine studio met een keukenblok wat niet groter is dan onze voormalige caravan, maar wat kan ons dat schelen. Supermarkt, pizzaboer en ander tentjes ontbreken niet in dit stadje.
We hebben uitzicht over de Pacific Ocean en we kunnen het tij van het water goed zien.
Het weer is knapt bewolkt , maar de temperatuur is behaaglijk. In de avond scoren we Pizza voor diner.

Di 16.02.16: Mogge, we hebben goed geslapen en het wakker worden om 4:00 uur verplaatst zich gelukkig naar de ochtend. Aan het ontbijt besteden we voor zover mogelijk veel aandacht.
Als we bezig zijn willen we de lunch wel eens naar een later tijdstip verplaatsen.
Het weer is weer overwegend bewolkt, maar het is droog. Met de auto verkennen we het Coromandel gebied en we zien wel wat we aan activiteiten onderweg tegen komen.
De omgeving is prachtig en de route is ontspannend om te rijden. De weg kronkelt zich door de bergen en een afslag brengt ons in verleiding om die maar eens te nemen.
We hebben een goede kaart en mijn TomTom is ook hier in NZ heel precies.
Voor de gein laten we de kaart van de ingebouwde Navman navigatie meelopen.
Een lekker smal prima geasfalteerd weggetje en loopt dwars door Kauri Grove in het Kaurigebied.
Hier hebben we een voorstelling hoe tig jaar geleden NZ eruit heeft gezien, dik bebost met hoofdzakelijk Kauri bomen.
Oeps het asfalt kapt er hier mee en we moeten verder over een onverharde weg. Bochtje hier, klimmen en dalen geblazen maar we voelen ons veilig in deze 4WD tank.
Hey…walking trail, niet zo’n hele zware. We parkeren de auto en lopen al snel door een oerwoudachtig omgeving. Het stikt hier van enorme boomvarens en natuurlijk gigantische Kauribomen. Ze zijn duidelijk zuinig op hun omgeving, want aan het begin van de trail wordt je verzocht om je schoenen te desinfecteren.
Ik stel me camera in op moeilijk te fotograferen modus en ben aan het genieten.
We rijden verder en komen Waiau falls trail tegen die we niet kunnen weerstaan. Een schitterende waterval van behoorlijk formaat pronkt ons toe.
Het weer is niet uitdagend genoeg om een sprong in het water te wagen, maar mooi is het hier zeker.
Behendig, al zeg ik het zelf rijden we verder over het onverharde weggetje richting Coromandel.
Onderweg komen we een piggy farm tegen met een soort Hobbit als boer. Deze liep waarachtig op zijn bloten voeten die er echt uitzagen als die van een Hobbit.
Wilde heel graag een foto, maar iemand zijn voeten fotograferen ging me wat te ver.
Aline kreeg een kleine piggy in haar armen gedrukt en het beestje leek het best naar zijn zin te hebben daartussen.
Vandaar uit reden we langs de kust naar Whitianga. Hier kunnen we gelukkig even tanken en wat boodschappen doen voor vanavond.
Het zal geen boerenkool of spruiten worden, maar een grote steak ligt er verleidelijk bij. Diverse salades, tomaten tampenade en stokbrood erbij, komt helemaal goed. Oja, 2 flessen wijn om niet te vergeten.

We naderen Tairua en hebben genoten van de rit. We voelen met name onze beenspieren en een heetwater pool zal wel heel lekker zijn.
Daar hebben ze hier ook iets op gevonden.
Hot waterbeach, een stuk strand bij Hahei zo’n 20 min rijden van Tairua.
Je hebt er alleen wat aan als het tij eb is. Onder dat stuk strand lig een een warmtebron van meer dan 200 graden, die vervolgens een waterreservoir verwarmt.
Als jij nou met je schepje een flink gat graaft komt het warme water naar boven borrelen en je gaat heerlijk languit in liggen.
Dat gaan we doen, leuk.
We krijgen 2 schoppen mee en handdoeken en we rijden naar Hot waterbeach.
Hey gezellig, daar staan nog meer volwassen blij te scheppen.
We beginnen zelf ook een zwembad te graven en maken een dam. Het water is nog niet helemaal eb, dus mooie uitgegraven bouwwerken storten bij de meeste weer in.
Wij Hollanders zijn gewend aan drooglegging en schenken extra aandacht aan een dam. Lekker hoor in je eigen hotwater pool.
Het is hier gezellig druk en er wordt hier en daar een aardig drankje gedronken.
Tegen 20:00 uur lekker gegeten en we genieten van New Zealand.

Woensdag 17.02
Vandaag staan we redelijk vroeg op. We hebben plannen om naar Cathedral Cove net boven Hahei te rijden.
Het weer ziet er sacherijnig uit.
Veel bewolking een af en toe een bui. Rustig ontbijt dan maar en misschien vanmiddag meer opklaringen.
We laten ons niet haasten en vertrekken tegen het middaguur naar Hahei.
De Cathedral cove moet je gezien hebben , maar al dat moois krijg je niet voor niks. We parkeren de auto aan de rand van Hahei. Het is al een hele klim naar boven om aan het begin van de Cathedral Cove trail te komen.
We kijken over de zee en er dreigt een hoosbui naar ons toe te komen. Het duurt niet lang en de regen komt met bakken naar beneden. Haha, we staan gelukkig onder een afdak en we laten het weer uitrazen.
De hoosbui duurt nog geen 10 min en de boel klaart al weer op, zodat we kunnen beginnen aan de trail, die zo’n uurtje in beslag neemt.
Het is een flinke klim, maar we genieten van de waanzinnige mooie kust. Nu nog een paar flinke trappen naar beneden en we worden beloond met een soort Bounty strand met aan onze linkerkant de beroemde Cathedral Cove.
Het is half eb en we kunnen aan het einde van de cove lopen. Je hebt een prachtige doorkijk en het is er gezellig druk.
Iedereen doet zo’n zijn dingetje en er wordt zelfs gezwommen in de hoge golven.
Normaal zouden we deze tour met een kayak via de zee doen, maar die is ivm de onstuimige zee en stroming door de organisatie afgelast. Jammer, maar safety first.
We genieten een klein uurtje van het strandje. Nu nog even een flink stuk terug lopen, maar dat nemen we voor lief.
Er mag gezegd worden dat het lopen, klimmen en dalen wat makkelijker gaat, hoewel je je beenspieren met name in rust flink voelt krioelen.

Tjonge wat genieten we van dit alles. In de avond maken we de restjes salades, stokbrood op en ik bak een stuk vlees in een zgn elektrische fryer pan. Die ging lekker en we sluiten de dag af met jawel een witte NZ wijn.

Donderdag 18.02.16
We zitten vandaag zonder reistijd precies 1 week en we zijn nog lang niet uitgekeken. Vannacht heeft het hier in Tairua flink gehoost en het ziet er nou niet naar uit dat het gaat opklaren. Regen of niet, vandaag vertrekken we via Hobbiton Matamata naar Rotorura.
Uiteraard nemen we de tijd om een bezoek te brengen aan Hobbiton de movieset. Na ca 1 ½ uur rijden naderen we een heuvelachtig gebied in de buurt van Matatamata. We hadden al kaartjes in NL gereserveerd voor 10 uur.
Het is hier goed geregeld, want er gaan nooit meer dan 40 man mee met zo’n tour. We laten ons meeslepen in het Hobbit avontuur. Kleine kneuterige huisjes met gedetailleerde dingetjes eromheen staan er uitnodigend bij. Je zou er gewoon naar binnen willen, maar er is 1 probleem, we zijn veel te groot.
Een Hobbit is de helft van onze lengte, wat wil je. Nou, we hadden in ons gezelschap wel een dame van Hobbit formaat bij ons.
Zij liet zich verleiden als een soort figurant om aan te tonen hoe klein een Hobbit in werkelijk is. Respect voor haar, want ze was even dik als haar lengte.

We wandelen door Hobbiton en zien huisje die we herkennen van de beroemde film “Hobbits”
We eindigen op Shires Rest Cafe, waar we getrakteerd worden op een flinke mok Ginger Beer.
Er zijn totaal 11 dagen gefilmd in Hobbiton en cal 3 maanden voor de rest van de film.
Enorm veel werk voor 11 dagen, maar het geeft in de film wel een beeld hoe het leven van een Hobbit eruit ziet.

We zetten de tocht naar Rotorua verder. We hoeven dit keer maar een uurtje te rijden, hoewel we het geen straf vinden om door dit mooie land te rijden.
Een mooi Spa motel met alles erop en eraan staat op ons te wachten. Hier kunnen we wel voor 2 dagen zelf wat koken.
De kamer had zelfs een gigantische whirlpool, waarin we onze spieren even konden verwennen. Morgen weer een dag……
Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006