Sydney next day en Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Sydney next day en Blue Mountains - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Sydney next day en Blue Mountains

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

28 September 2011 | Australië, Sydney

Woensdag dag 6:

Hi there,

Allereerst, bedankt voor al die reacties. Het is echt heel leuk om die te lezen.

We zitten ca 10 km hoogte op Quantas vlucht JQ 709 van Sydney naar Alice Springs.
De vlucht zal zo”n 3 uur duren. We nemen jullie natuurlijk nog even terug wat we sinds de laatste update hebben ondernomen. Na de eerste regenachtige dag in Sydney, waren de weergoden ons gunstig gestemd en hebben Sydney verder verkent.
Natuurlijk ziet alles er nog indrukwekkender eruit wanneer de zon schijnt. Meer mensen op straat, muzikanten en een gemoedelijke sfeer.
Ook vandaag dag 4 weer alles te voet gedaan wat kon. De afstand van The Marque Hotel naar het Opera House en Sydney Harbour bridge is ca 3.5 km.
Geen saaie wandeling, langs winkels, monumenten en de Sydney Aussies
Je kijkt je ogen uit hier. Het stikt hier van de Aziaten en backpackers . De chinezen hebben ook hier hele gedeeltes met winkels, barretjes en restaurants in handen.
Het bezoek aan het beroemde Opera House was indrukwekkend.
Van dichtbij is de architectuur van het gebouw bijzonder te noemen. Architecten hebben na de opdracht hun ontwerp aangeboden en de keuze was gevallen op de Deen Jern Uitzon
De schelpen of zeilen zijn bekleed met miljoenen zweedse keramische kleine tegeltjes.
De bouw heeft 15 jaar geduurd.
Popconcerten, toneelstukken, van alles worden in het Opera House georganiseerd.
Het gebouw ligt vlak aan de haven en bepaald samen met de Harbour Bridge en de wolkenkrabbers de sky line van Sydney.
Er zijn diverse tours over het water de boeken, maar de Ferry is wel het leukst om Sydney vanaf het water te bekijken.
De haven bestaat uit 5 wharfs, elk met een andere bestemming. De ferry naar Mosman vaart langs het Opera house.
Vanuit deze positie komt de reisblog head foto in het echt tevoorschijn.
Op die Ferry zijn we ook verknetterd. Het is voorjaar, maar de zon is enorm krachtig met een hoog UV gehalte. Gelukkig viel de schade mee, maar we zijn gewaarschuwd en hebben ons bewapend met factor 30

Time fly’s wanneer je het naar je zin hebt.
Een andere ferry bracht ons, onder de Harbour bridge door naar Darling Harbour. Ook vanuit deze positie een skyline, met imposante gebouwen. Nou weet ik ook meteen waar me centen heen gaan, want de ING en Rabobank zitten nou niet bepaald in een suf kantoortje.
Via Darling Harbour zijn we weer te voet via Chinatown richting hotel gelopen.
Bezoekje gebracht aan het chinees friendship park, een oase in een grote stad.
Kortom een geslaagde 2e Sydney dag.

Tja het avond eten.” Hey Aline, je kan hier chinees BBQ-en”. Ziet er leuk en gezellig uit en het zit er vol met voornamelijk chinezen. Ja, toen moest er al een belletje gaan rinkelen.
Wij naar binnen. Het is gebruikelijk , dat je te horen krijgt wat de pot schaft, de prijs wordt genoemd en dat je daarna naar een tafeltje wordt begeleidt.
OK, er lagen al diverse sateetjes op een tafel BBQ te draaien, dus why not.
Bij je tafeltje krijg je een soort klinische les hoe de procedure gaat.
BBQ ,een bouilion pot, buffet met gerechten .
Ja hoor dat kunnen wij ook.
De BBQ werd voorzien van een bak vol met hete kolen en de pot werd gevuld met hete bouillon. Aaanvalllen jongens, de sateetjes zagen er goed uit. Ietwat kleine stukjes maar wat kan je hier nou aan verzieken.
De satees met kippenharten en magen hebben we maar laten liggen.
Reuze BBQ garnalen, mosselen, inktvis op een stokje, maar ook vage blokjes met kweetniet spul.
De bedoeling was om de stokjes met vis, mosselen en het kweetniet spul in de bouillon te garen.
De gamba’s en de sate op de BBQ te roosteren.
De gamba’s OK, de satees waren gekruid met kruiden die heel zichtbaar was.
De stokjes kweetniet , waren echt niet te vreten.
De sateetjes waren meer sazeentjes, die een vreselijke penetrante smaak hadden met veel zeentjes. We keken elkaar aan en schoten in een slappe lach. Waarschijnlijk van de zenuwen.
En die chinezen maar lekker smullen met ze alle. We hadden die 50 dollar net zo goed zo in die BBQ kunnen gooien. Hadden we tenminste nog een kampvuurtje gehad.
Doe mij de volgende keer maar nummer 49 en 61 met nassi en bami. En sambal erbij.
We hebben ons maar vergrepen aan de toetjes. Cupcakes, fruit etc. Die zaak gaat op Tripadvisor: niet geschikt voor Hollanders.

Dinsdag dag 5:
Vandaag staat er een trip naar de Blue Mountains op het program. Met een klein gezelschap ca 14 personen, bestaande uit een jong stel uit Engeland, gezin uit Melbourne en een groepje studenten uit Maleisië vertrokken we richting Sydney Olympic city.
Dit was heel leuk om een keer van dichtbij te zien. Sydney Olympic 2000. Inge de Bruin: Goud, het Oympic , het vuur plateau., hotels, 4 grote stadions etc. Een city, dat was duidelijk.
De rit naar de Blue Mountains duurt niet erg lang. We werden geïnformeerd door onze reisleider John, een gemigreerde Belg. Een doorgewinterde reisleider.
Voor het bereiken van de bergen, brachten we een bezoek aan een Featherdale wildlife park
Hier hebben we kennis mogen maken met onze eerste Kangaroe, Koala, krokodil en een ietwat gestoordeTasmanian Devil.
De dieren lopen hier gewoon los, behalve crocky en devil natuurlijk niet.
De dieren waren heel relax en lieten zich aanraken en aaien.
De koala, kan je maar beter niet optillen. Ze laten het wel toe, maar met hun scherpe klauwtjes kunnen ze onbewust je gezicht flink ophalen en van de opwinding piesen ze op je.
Daar wordt je niet blij van, want je stinkt een uur in de wind en je mag de bus niet meer in :?
Dit komt door het eten van Eucalyptus bladeren. Als wij mensen dat de hele dag zouden eten, ruikt je echt hetzelfde.
De Kangaroe is op zich een relax dier en terecht het nationale symbool van Australie.
De krokodil was een probleemgeval. Hij is gevangen vlak bij een stadje, heeft daar eerst de hele boel op stelte gezet, heeft wat honden opgevreten en zou een nekschot krijgen.
Hij is met veel tamtam geadopteerd door het park.
Een reuze beest, die in 1 keer een heelkonijn naar binnen werkt.

Blue Mountain heeft zijn naam te danken aan de blauwe waas die over de vallei en het gebergte zichtbaar is. Het hele gebergte is begroeid met Eucalyptus bomen, die de blauwe damp afgeven.
Met een kabelbaan en een treintje kom je in een wandelgebied waar vroeger kolen uit de mijnen werd gedolven.
Een hoog stukje hightech wat ze daar hebben aangelegd. De kabelbaan cabine vloer is van perspex en je kijkt er van grote hoogte dwars doorheen. Een giga waterval wordt zichtbaar en je gondeld over het eucalyptus bos.
Met het steilste treintje van Australie, wordt je verder naar beneden gevoerd. Hierna worden we beloond met een schitterende wandeling. Een ander kabel trein hijst je weer naar boven. Heel spectaculair en het geeft je een “dit kan bijna niet” gevoel.
Gespotte dieren: 2 papagaaien

Met een speedferry werden we het laatste gedeelte naar Sydney terug gebracht en kwamen met het donker aan. Hier een traktatie van de Sydney skyline in het donker.
We moesten nog inmiddels bekende route aflopen voordat we weer in het hotel aankwamen. Beetje moe van de indrukken, hadden we maar meteen bij Woolworths (soort reuze AH) een gebraden kip, Vlaamse frieten, sla en een toetje gescoord. De hotelkamer leende zich hier prima voor.
Sydney, een stad die bruist en waar we ons wel “thuis” voelden.

En zo zijn we weer terug op 10 km hoogte. De bestemming is Alice Springs. Ik laat het hier maar even bij, want het toestel begint nu wel erg te turbuleren………..doeggg tot de volgende update

• 28 September 2011 - 08:51

Jolanda Smit:

Hoi Rich en Aline,
    Wat een SUPERvakantie hebben jullie tot nu toe al gehad en dan ben je pas op dag 6!
    Het lijkt me ook wel erg vermoeiend hoor, niet alleen door alle wandelingen maar vooral door alle indrukken die je op doet. Maar dat maakt de reis ook juist zo waardevol.
    Terwijl ik je verslag zat te lezen, kon ik de eucalyptus van de Blue Mountain bijna ruiken hahaha. Komen daar ook koala's in het wild voor, aangezien die beestjes van eucalyptus leven!?!
    Geniet verder van jullie vakantie, dan doe ik dat van jullie toekomstige reisverslagen.
    Groetjes Jolanda.

• 28 September 2011 - 08:57

Hanso:

Hoi richard, een leuk stuk. Heb je nog tijd voldoende om vakantie te vieren na die uitgebreide beschrijvingen?
    Hier is het ook prachtig weer, 25 graden en volop zon (niet gelogen). Jammer dat ik moet werken.
    Ik heb ook nieuws over een patiënt. Ik weet echter niet of je dit nu wilt weten.
    Mail mij indien je het nieuws wilt weten, dan mail ik je terstond terug.
    Heel veel plezier saampjes.
    gr v HansO

• 28 September 2011 - 09:43

Wiebe:

Ziet er echt prachtig uit, ook weer een leuk verslag, zie het bijna voor me, gelukkig hebben we de foto's!! Ik zeg "have a great time" gr wiebe

• 28 September 2011 - 10:30

Henk:

Geweldig om de foto's weer te zien en leuk om de verhalen weer te lezen.
    ontzettend veel plezier daar en geniet er van.Pim doet alweer ideen op om ook te gaan zien,handig zo'n stel verkenners die vooruit gaan.

• 28 September 2011 - 10:54

Klara:

Hey Rick en Aline!

Leuk om jullie verslag te lezen. En ja wat een indrukken he in deze mooie en bruisende stad.
    Goed te lezen dat jullie bevalt. Jammer dat we elkaar hier niet ontmoet hebben. Mail maar als je nog terug komt in Sydney, lijkt me gezellig!

Veel plezier nog!

Klara

• 29 September 2011 - 11:53

Melissa:

Hoi Rich en Aline,

Ben net terug van vakantie en zie dat jullie inmiddels al een week in Australië zijn! Moest dus nog even wat teruglezen! Een geweldige reis tot nu toe en leuk al die foto's! Krijg er gewoon heimwee van! Heb je die flying foxes nog gezien in Sydney? En die koala's zinken echt vreselijk hè, je ruikt ze al van verre, maar toch leuk om ff mee te kroelen hoor, is het Wildlifepark in Kuranda erg geschikt voor! Heel veel plezier nog en geniet er lekker van, ik volg jullie vanaf nu op de voet!

Groetjes Melisa

• 05 Oktober 2011 - 21:28

Claudia:

Hi Lieverds!

Wat vertel je het toch weer super leuk! Ik geniet van de verslagen en ben net terug, maar zou nu zo weer op vakantie willen! :)

kuss

Verslag uit: Australië, Sydney