Symposium en verder ontwikkeling AK 200 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Symposium en verder ontwikkeling AK 200 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Symposium en verder ontwikkeling AK 200

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

12 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 11 mei 2010

Ook weer via optie menu>>reisverslagen zijn eerdere verslagen te lezen

Hallo allemaal,
Allereerst voelen we ons een beetje eenzaam en genieten van de geplaatste reacties van het thuisfront. ;-)

Ronald is vandaag iets later opgestaan dan ik. Vandaag zal hij de rest van de machine in orde maken en de benodigde instructies aan de techneuten L&L op zich nemen.
Er zijn helaas een paar kleine obstakels met een machine, die Ronald probeert op te lossen.
Vandaag ga ik zelf naar een symposium in de stad. Dit symp wordt gegeven in het kader van de dag van de verpleging. Glenn is uitgenodigd als gastspreker.
Daar wordt een praatje gehouden door diverse artsen en andere genodigde.
•Chronische aandoeningen
•Dialyse: hoe, wat, wanneer
•Diabetes mellites en nierfalen
•Zorgaspecten bij het dialyseren
•Zorg voor chronische zieken patient en het belang van psychosociale begeleiding
•Infectiologische aandachtspunten bij dialyse
Note: programma is letterlijk overgenomen

Het was een leerzame en enigszins verbazend symposium. Erg leuk om dat eens mee te maken in een ander land dan Nederland.
Het gaat hier echt op zijn Surinaams. Alles werkt en klopt wel, maar later.
Predialyse, voorlichting, het uitstellen van dialyse weten ze hier alles van, maar de doekoes ontbreken.
Ze stellen een behandeling ter discussie, indien een jonge patient, die CA heeft en blijft roken. Moet je daar wel aan beginnen.
Leeftijd kan een contra indicatie zijn om voor dialyse in aanmerking te komen.
De financiën speelt een grote rol. Een dialysebehandeling ligt hier tussen de 100 a 150 euro.
Dit is niet kostendekkend, maar de verzekering betaald gewoon niet meer.
Ook preventieve geneeskunde stagneert door kosten. Benodigde medicijnen worden in beperkte mate vergoed. Ook in de predialyse fase kan niet optimaal van medicatie gebruik gemaakt worden.

Kortom niet om vrolijk van te worden.
Glenn van SVDS hield een praatje over zorgaspecten bij het dialyseren. Zelf geprobeerd uit te leggen om aandacht te geven aan opleidingen, bijscholingen etc voor verpleegkundige. Dat dit de bron zou kunnen zijn van informatie die aan de patient teruggekoppeld zou kunnen worden.
Informatie verstrekking aan de surinaamse patient staat nog in de kinderschoenen.

Gezien de temperatuur, hield het symposium in de middag op. Tijd voor mezelf en dook lekker het zwembad in. Het weer was lekker zonnig. Gelukkig kwam Ronald niet veel later aan. We hebben lekker gerelaxed.
Er kan gezegd worden, dat we veel in touw zijn. Vanaf de aankomst tot de dag van vandaag, zijn we erg druk en hebben veel om handen.
Ronald met de machines, techneuten en ik met de instructie en scholing van de dialyseverpleegkundige. Het is niet bepaald een vakantie.
Morgen, wo 12 mei zal ik om 7:00 uur paraat staan om instructie en scholing te geven aan 3 andere dialyseverpleegkundige.
Ronald zal iets later beginnen.
We hopen morgenmiddag een stadstour door Paramaribo te doen.
Ik heb nog een MP3 stadstour en een plattegrond meegenomen. Dan kan R. eindelijk fotograferen.

We houden jullie voor de rest van de week zeker nog op de hoogte. Met name de ontwikkeling met de aswolk, zou wel eens een probleem kunnen zijn.
Laten we hopen van niet.

Groetjes vanuit Paramaribo
R&R

• 12 Mei 2010 - 09:20

Aline:

Hoi mannen.
    Hoop dat jullie vanmiddag inderdaad tijd hebben om wat van Paramaribo te zien. Leuk die stadswandeling met tour op mijn mp3 die nog thuis op het kastje ligt. Hoef je in iedergeval niet naar te zoeken en je koffer overhoop te halen.Hopelijk staat die nog op die van jou Rick. Wees voorzichtig met foto,s maken he, je weet wel wat ik bedoel.Je gaat dan zeker naar roopram voor een lekkere roti. Tsjonge ben wel een beetje jaloers. Nou geniet er nog maar van, niet te hard werken. Groetjes aan alle bekenden en tot horens. veel liefs Aline

• 12 Mei 2010 - 17:29

Marc En Danielle:

Hoi R&R,

Jullie hebben drukke bezigheden daar in Paramaribo, zo te lezen. Gelukkig hebben jullie af en toe ook nog wat vrije tijd. De week gaat al weer hard. Nog een paar succesvolle en prettige dagen toegewenst.

Groetjes,
    Marc en Danielle

• 12 Mei 2010 - 21:13

Kiet:

Het Surinaamse outlook on medical care is interesting. En zo is de verzekering gedoe."betaal maar niet als er geen geld meer is.Thus only the ones that can pay mogen meedoen??????????Well such is life and then you die.love Kiet

• 13 Mei 2010 - 07:42

Hans Overtoom:

Misschien is het starten van een behandeling in sommige gevallen een discussie waard. Uiteraard mag nooit en te nimmer de financiën een punt van discussie opleveren. Veel problemen met de Artis, ben maar blij dat je deze machines niet hebt meegenomen naar Suriname. Hoop dat het een leuke stadstoer wordt. Veel plezier nog. Groetjes aan Ronald en Glenn.
Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006