Hanoi en varen in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Hanoi en varen in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Hanoi en varen in Halong Bay

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

27 Maart 2007 | Vietnam, Hanoi

Zaterdag 24/3

Hoi allemaal,
Het is inmiddels wel even geleden, dat we in de gelegenheid waren om weer eens een bericht te schrijven.
We zijn nu in Hanoi. Deze stad is vergelijkbaar met saigon, maar een stuk kleiner. Er wonen wel zo’n 5 miljoen mensen, dus hier is de verkeers chaos compleet.
We zijn er inmiddels al aan gewend en steken gewoon langzaam de weg over. Ze ontwijken je toch wel.
Vandaag hebben we in een cyclo riksja de stad doorgereden. We zitten al in de wijk “ Old Quarter”, dus ver hoeven we het niet te zoeken. In deze wijk heb je allerlei winkeltjes. Elke straat heeft zo zijn eigen verkoopwaar en de straat is dus ook naar het artikel genoemd. Dus de schoenenwinkeltjes zitten in de schoen straat, in het vietnamees Duang Dauw.
De oude wijk is een soort zwarte markt in beverwijk achtig, maar dan heb je geen paden maar hele straten.
Het is hier druk, maar er hangt een gezellige sfeer. Het hotel ligt midden in de wijk en is zo smal, dat we er steeds bijna voorbij lopen. Een clasic street hotel noemen ze dat hier. Voor de maaltijden hebben we een heerlijk restaurant ontdekt, waar je zalig kan eten. In de omgeving heb je een groot meer, waar we in de namiddag omheen gelopen zijn. Midden in het meer staat een tempel. Natuurlijk hebben we ook daar even gekeken.
Ook hier hebben de Fransen hun pattiserie achtergelaten, want de koffiebroodjes zijn heerlijk.

Zondag 25/3
Vandaag vertrekken we naar Halong Bay voor 2 dagen. We overnachten op een chinese jonk. Eenmaal in de richting van Halong Bay zag je steeds meer bergen. Op de kade was het een drukte van belang. Honderde mensen die komen en gaan. De bevoorading wordt via kleine bootjes naar de jonken gebracht.
Het inchecken was behoorlijk chaotisch. De namen werden gecontroleerd en je moest natuurlijk weer je paspoort afgeven.
Het bleek, dat we een 6 persoons jonk hadden met 3 hutten aan boord. We deelde deze schuit met een frans stel en een stel, die we eerder hadden ontmoet in Whale Island. Zij is van Vietnamese afkomst en woont in nederland en is samen met een amerikaan. Oude bekende dus.
Aan boord stond de bemanning klaar met een welkomsdrankje. Even later kwam de gids ook aan boord met de paspoorten en ja hoor toen bleek dat ze onze paspoorten hadden verwisseld met 2 andere passergiers van een andere boot begon de paniek een beetje toe te slaan.
Hij vroeg zich ag of wij misschien de familie Schmidt waren. Niet dus, gewoon Hollanders met de namen Hal en Romijn.
‘No worry. We changes pasport on island ‘ Afwachten dus.
Als compensatie kregen we de grootste hut, achter op het schip. Zag er goed uit en van alle gemakken voorzien.
Direct daarna kregen we een giga lunch aangeboden. Heel luxe gedekte tafel. De lunch bestond voornamelijk uit seafood. Grote gamba’s en een complete krab.
Na uitleg, hoe we zo’n beest kunnen eten hebben we hier heerlijk van gegeten.
Daarna uitbuiken op het dek. Helaas was het een beetje mistig, zodat je alleen de rotsformatie van dichtbij zag . Ondanks de mist was het een prachtig gezicht.
Na een tijdje varen meerde we aan op een eiland met een giga grot. We hebben in de grot een wandeling gemaakt. Het zag er mysterieus uit.
We hebben mooie foto’s gemaakt. Ze zijn ondanks de mist aardig gelukt.
De bemanning bestaat uit 6 man, die er van alles aan doen om je het naar je zin te maken.
Toen het voor anker gingen was het al aardig donker.
Het diner overtreft alle andere maaltijden. Heerlijk aan dek kunnen zitten.
Oja, inmiddels hebben we de paspoorten terug. Poefff.
Eenmaal in terug in Hanoi van Halong Bay, zijn we ‘s avonds naar het waterpoppen theater geweest. Dit soort poppenspel is uniek en is alleen in Vietnam te bewonderen. Ze beelden verschillende gebeurtenissen uit, die met Vietnam hebben te maken met de nodige humor.
Erg leuk om te zien, met de life muziek erbij.

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Vietnam