San Francisco, the Golden Gate City - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu San Francisco, the Golden Gate City - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

San Francisco, the Golden Gate City

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

06 Oktober 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

San Francisco, The Golden Gate city
Vervolg maandag dag 25

We vertrekken vroeg uit Fresno richting San Francisco. Toch ook een rit van 3 ½ uur, maar ons kennende…
Om de rit niet alleen over de highway te laten lopen, zijn we ook hier van afgeweken. Het rijden over deze 2-baans wegen is rustiger en je rijdt door allerlei stadjes en landschappen.
Uiteraard werd het steeds drukker toen we San Francisco (SF) naderde.
We komen via een drukke weg SF binnen. TomTom maakt hier overuren, maar is zeer nauwkeurig.
In de stad is het een drukte van jewelste en we zien gelukkig het aantal km naar ons hotel steeds minder worden.
Uiteindelijk bereiken we hotel “Sea Side Inn”, een gemoedelijk zeer centraal gelegen hotel.
Het parkeren is lastig in SF en we besluiten de auto bij het hotel te parkeren en de eerst komende dagen niet meer te gebruiken.

We maken een wandeling naar Pier 33, want morgen staat er een tour naar Alcatraz op de planning en dan moeten we hetzelfde doen.
Het is een wandeling van ca 30 min, dus dat viel mee.
Pier 33 is de vertrekplaats van de boot naar Alcatraz.
Het weer is redelijk helder en we zien “The Rock” al liggen.
De seals van SF liggen op houten vlonders te luieren en laten zich luid horen.

Fishersman’s Wharf ligt een stukje verderop en er hangt daar een gezellig en gemoedelijk sfeertje.
Het doet een beetje Euro Disney achtig aan, met een happy muziek deuntje op de achtergrond.
We duiken een eettentje in en werken onze avondmaaltijd naar binnen.
Na een reisdag hebben we niet veel fut om in een 3* restaurant te gaan zitten en een Supermarkt zoeken in SF??
Onze 1ste indruk van SF viel mee. We hadden een soort Los Angeles verwacht.

Dinsdag dag 26
We moeten om 8:00 op pier 33 zijn om aan boord te gaan. Aan het ontbijt schenken ze hier niet zoveel aandacht. Met een koffie, broodje, cereals en een jus ben je niet zo heel veel tijd kwijt.
We weten de weg en we staan braaf 7:45 bij Pier 33.
De kaarten zijn uitverkocht, maar we hadden al gereserveerd in NL.
We gaan bovendeks zitten en genieten van het tochtje naar het Eiland.
Als special effect hadden ze volgens mij hier een mistmachine aan het werk gezet, want Alcatraz lag er door een mistsluier imponerend bij.
Ook de Golden Gate op de achtergrond lag in de mist.
We meren aan en proeven een apart sfeertje.
Tis nou niet één van de gezelligste eilandjes waarvoor je geboekt hebt, maar wel een interessante.

We worden verzameld op de aankomstplaats en worden toegesproken door een bewaker. Hier krijgen we dreigende verhalen te horen over ontsnappingen, dood en Alcatraz law.
Gniffel…hoe laat vertrekt de boot weer??

De tour doen we zelf. We maken gebruik van de audiotour in het bovenliggende cellencomplex.
Wat we daar zien is niet te beschrijven. De film Escape from Alcatraz met Clint Eastwood verbleekt hierbij. De cellen zijn net groot genoeg ( 1.5 x 2.7) voor een bed, wc en wasbak, meer is het niet.
De audiotour neemt je mee naar 1934 toen Al Capone hier voor de rest van zijn leven een cel had geboekt.
De opstanding van de gevangenen, de isolatiecellen waar je geen hand voor de ogen ziet.
Fragmenten uit de film hebben ze hier uitgebeeld door de cellen compleet in te richten.
De cel van The Birdman, van Frank Morris (Clint) die je al liggend met een zelfgemaakt nephoofd troosteloos ziet liggen. Het gat waardoor hij is ontsnapt.
We worden eindelijk “gelucht”
De hiërarchische zittrap ligt aan onze rechterkant en we lopen naar het veld. Ook hier zijn er opnames gemaakt. Hoeveel vetes zijn hier onderling uitgevochten….?

We lopen heel het eiland over en komen in allerlei ruimtes terecht. Uiteraard ontgaat ons de “ziekenzaal”en de “operatietafel “ niet.
We nemen de tijd verder en na zo’n dikke 3 uur komen we de aanmeer plek weer tegen.
We namen de boot terug en keken nog met volle verbazing van hetgeen we gezien hadden naar het eiland.

Terug in de vrijheid, pakken we de zgn “Hop on, Hop off” bus. 19 haltes met “moet je zien plaatsen” waar je op en uit kan stappen.
Kaarten hadden we natuurlijk al..
We gaan bovendeks zitten, blijken wij ook dakloos te zijn.
De temperatuur in SF is hollands te noemen. We halen net 18 graden. We zijn goed voorbereidt en hebben softshell jacks bij ons.
De route voor ons begint bij het startpunt.
We besluiten om de 19 lange haltes gewoon te blijven zitten. Doordat je in een soort cabrio-bus zit, overzie je veel.
We rijden door verschillende wijken van San Francisco, zoals Chinatown, Pacific Heights, Russian Hill, Castro etc.
Elke wijk heeft wel iets aparts. Zo zie je een wijk met veel hippies, wijk waar veel muzikanten vandaan komen bv Santana, Jimmie Hendrikx. We kijken onze ogen uit.
De loop van de bus is net over de Golden Gate brug en vandaar uit rijdt hij via een andere route naar het beginpunt. Zo’n bus toertje duurt ca 2 uur.
Alles bij elkaar neemt toch wel een hoop tijd in beslag en we zien dat het al tegen 17 uur loopt.
We hebben gereserveerd bij The Stincking Rose, een restaurant waar het eten stijf staat van de knoflook.
Was heerlijk, maar de volgende ochtend hadden we beide een smaak in onze mond…wat moeten wij gestonken hebben.

Woensdag dag 27

Jip en Janneke gaan fietsen over de Golden gate.
We besluiten de fietsen te huren bij the Blazing Saddles. We worden wel geholpen, maar die gasten doen van alles door elkaar.
Credit card please…en die tante loopt doodleuk, met mijn lifecard door het hele pand heen.
Handtekening voor borg en huur, please.
“First my creditcard back, please”, zeg ik iets geirriteerd .
Ohw yeh… I’am so sorryyy.
Na een vluchtige controle van de card, teken ik en we krijgen instructies.
Ook hier doen ze van alles door elkaar, vluchtige termen als “awesome, rightdie, Okey vliegen om je oren.
Alsof je een jeans staat te kopen in zo’n boetiek, met keiharde muziek en zo’n springerige nicht om je heen.
Kom nou maar op met die fiets, we komen uit Holland en daar weten we heus wel hoe we moeten fietsen.
We beginnen eindelijk met de fietstour. Via een kaart weten we precies welke kant we opmoeten. Helemaal top gaat het, leuk helmpie op en toch lekker ingepakt want het is stervens koud.

We zien dat de Golden Gate ook weer lekker in de mist ligt, maar wat kan ons het schelen.
Na een aantal mooie fotostops zien we de brug al dichterbij komen. Hoor ik al zuchtend en kreunend Aline klagen, dat die fiets zo zwaar fiets.
We kijken samen naar haar fiets….voorband zo lek als een mandje.
@*&f*ck…lekker dan.
Saddles toen maar gebeld via mijn NL prepaid.
Lang verhaal kort te maken…reserve fiets eindje verderop hadden geen sleuteltjes, Saddles weer gebeld…uhh uhh ….beltegoed op.
We zijn terug gereden naar het Golden Gate visit center, ik natuurlijk op een platte band en hebben die tante van Saddles een militaire order gegeven, dat we binnen 15 min een ander fiets willen, afgeleverd bij het Visit center.
Al met al 1 ½ uur naar de gallemiezen.

We fietsen over de brug, wat ook weer door de mist heel apart was. Halverwege nemen we even pauze en kijken naar de enorme staanders. Hoog zien we de mistvelden over de brug trekken. Ook nu heeft de brug veel bekijks. De fietstocht zetten we voort naar Sausalito, schijnt daar de zon vrolijk. Het is de bedoeling dat we daar de ferry terug nemen.
Fietsen ingeladen en na een dik half uur meren we aan op pier 39.
We fietsen terug langs de Wharff naar Blazing Saddles.
Daar heb ik in ieder geval mijn 20 euro aan beltegoed terug geëist, omdat er geen sleuteltjes waren.
Met de woorden tripadvisor en review kwamen we tenminste tot een akkoord.

We besteden de overige tijd met een wandeling door Chinatown en bekijken de overige bezienswaardigheden. We maken ook hier weer gebruik van de Hop on, Hop off bus.
Lekker bezig geweest vandaag en we duiken een Thai binnen. Top gegeten hier en lagen daarna total loss.

Donderdag dag 28.
Vandaag vertrekken van een spannend San Francisco naar Monterey…wordt vervolgd.

• 15 Oktober 2014 - 10:51

Thijs:

'T is weer een bijzondere belevenis!
    Nu nog een paar uur en het is weer op huis aan.
    Jullie kunnen in elk geval terug kijken op een heel bijzondere en mooie vakantie.
    En voor nu HEELHUIDS thuis.

Groetjes Gerda en Thijs

• 30 Oktober 2014 - 16:57

Gerdi:

lijkt me een mooie stad
    die hopon-hopoff bussen zijn ideaal he
    met je koptelefoon krijg je toch allerlei info en kan je overal uit en weer instappen.
    zo kom je ook overal op een makkelijke manier
    Heb ik ook gedaan met de cruise
Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006