Mpongo Reserve Addo Old Drift Farm Elephant safar - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Mpongo Reserve Addo Old Drift Farm Elephant safar - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Mpongo Reserve Addo Old Drift Farm Elephant safar

Door: rickaline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

19 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Addo

* zondag 18 maart
Het verblijf in Mtabe river Resort was ondanks de bewolking top. We staan redelijk vroeg op, ontbijten nog even lekker en rijden zo’n 330 km richting Macleantown. We overnachten in het Mpongo.
De rit was redelijk rustig, maar door wegafsluiting en onderhoud hebben we er wat langer over gedaan dan de planning. Nog op geen uurtje rijden worden we weer aangehouden door een overijverige politieman die in zijn eentje stond te laseren. Uiteraard stond ie onder aan een heuvel waar je 60 km zou mogen rijden. We houden ons doorgaans aan de snelheden en overige verkeersregels en ik wist zeker dat ik max 60 km reed. De GPS gaf zelfs nog minder aan.
Maar goed hij gaf het stopteken en vroeg naar mijn rijbewijs.
Na controle hiervan, hield hij mijn rijbewijs vast en gaf aan dat ik 80 reed.
Vrije vertaling uit het engels… Sorry, maar ik rij in een gehuurde auto over een kutweg vol met gaten en bobbels...je denk toch niet dat ik mijn borg riskeer?? Trouwens de GPS gaf minder dan 60 km aan en dat is vastgelegd op de Dashcam ! Zet de Gopro aan en door het beeld wat helemaal niet was opgenomen was de beste man toch wel onder de indruk. Waarschijnlijk was zijn laser opstelling net zo fake als mijn Goprootje..snelheid vastgelegd...hahaha.
Kreeg mijn rijbewijs terug en kreeg een warning….
Na de box handshake, namen we afscheid

We naderen Mpongo Private reserve. Het is een hotel midden in een safari gebied. Hier spotten we onze 1ste leeuwen, weliswaar achter hekken maar toch. Er zitten een behoorlijk aantal leeuwen en leeuwinnen en zelfs 2 welpen.
De dieren zitten hier in opvang tot ze aan de andere kant van het gebied een goed beveiligd gebied gemaakt hebben. Dus het is maar tijdelijk.
De dieren zien er goed verzorgd uit en maken een levendige indruk.

Onze kamer ligt aan de rivier verder het park in. De luxe kwam ons tegemoet. De schuifpui kon open en stonden oog in oog met Impala’s en Everzwijntjes.
Een groot in de grond verzonken bad lonkte, maar het mooi aangelegen zwembad won en we lieten er geen gras over groeien en namen een verfrissende duik.

We waren niet de enige, want aan het einde van de dag kwam er nog een groep van 12 personen.
We deden mee aan het avondeten, lekker makkelijk in buffetvorm.
Mooi aan een 2 persoonstafeltje met uitzicht naar buiten.
We maakte er een kort avondje van….

* maandag 19 maart
Heerlijk geslapen in een reuzegroot bed. Er staat weer een ritje te wachten van ook weer nabij de 300 km. We nemen op de kamer nog even een kop koffie en we genieten nog even van het moois hier.
Na het inladen rijden we naar het begin van het park waar er nog een ontbijtje staat te wachten.
We groeten de leeuwen nog even, worden we uitgenodigd door de Rangers om tussen een soort sluis bij de leeuwen op bezoek te gaan.
Dat is een mooie kans en we liepen toch met enige voorzichtigheid naar fam leeuw met 2 welpen.
Zo ongelofelijk dichtbij hebben we nog nooit gestaan. Met alleen een hekwerk met gespannen ijzeren draden bleven we toch maar in de buurt van de Rangers.
De leeuw hield ons in de gaten de leeuwin met haar welpen waren gewoon nieuwsgierig.
Achter een ander hek zat een andere leeuw die zich heeft misdragen. Gescheiden van de rest omdat ie alleen maar wilde waar de vrouwtjes niet van gediend waren.

Na het ontbijt nemen we afscheid en rijden we richting Addo. De rit was ook weer schitterend. Wel hier en daar wegwerkzaamheden, waardoor enige vertraging.
Tegen de middag naderen we Old Drift Farm in Addo. We hebben hier een accommodatie gehuurd, compleet met keuken etc. Het ligt aan de rand van de farm en kijken uit op de bergen en sitrus plantage. Het is een boerenhuisje met Zuid Afrikaanse architectuur. De inrichting is ala boerenstijl, maar de faciliteiten zijn modern.
Na zo,n rit en het zien van een zwembad wil je maar 1 ding…

Het Addo Elephant Game Reserve ligt ca 15 min rijden vanuit Old Drift. Morgen willen we zelf door dit gebied rijden en we zijn vol verwachting, want het park staat bekend door zijn enorme hoeveelheid olifanten.

Het huis heeft een overkapping met daarnaast een grote stenen BBQ.
Hier hadden we op gerekend en op de heenreis hebben we in Grahamtown, een moderne universiteit stadje bij de plaatselijke supermarkt steak’s, Braaiworst en wijn ingeslagen. Uiteraard zijn we de rest ook niet vergeten want we logeren vrij afgelegen.
Het is goed vertoeven in Braailand….

* Dinsdag 20 maart
Klok 6 uur, opstaan. We ontbijten eerst lekker rustig en de koffiegeur mag er ook wezen.
Om ca 7:30 staan we helemaal klaar om naar Addo Elephant park te rijden.
We naderen de gate en melden ons aan. Na het kopen van de dag tickets, tanken we eerst nog even de wagen vol.
Ook ier wordt de auto gecontroleerd door een Ranger. We rijden hier max 40 km. Je hebt enkele geasfalteerde wegen, maar het merendeel bestaan de wegen uit gravel.
We rijden richting de drinkplaats. In de ochtend heb je hier de meeste kans dat je olifanten ziet.
Het park is niet zo groot als Kruger, maar is er niet minder mooi om.

We naderen de Hooperdam op ca 20 km rijden vanaf de Gate. In de verte zagen we al enkele olifanten naar het water trekken.
Hier overtreft werkelijk alle verwachtingen. Rondom de redelijke grote drinkplaats lopen meer dan 100 olifanten met enorme bullen en en kleine kalfjes met hun moeders. We parkeren de auto zo, dat we de hele groep kunnen overzien. Het leek wel een soort bedevaartsoord, de olifanten in de verte zetten koers op deze magische plek.
Een enorme bull raakt nog net niet de auto en gaat voor onze neus staan. Hij maakt de weg vrij voor een wijfje met een wel heel klein kalfje.
Voor het tafereel trekken de dieren uren uit en alles gaat zeer georganiseerd. We genieten van het schouwspel, jonge mannelijke teenagers dagen elkaar uit. De hele kleintjes worden de hele tijd in de gaten gehouden door de ouderen.
Zondere enige vorm van schaamte laat de bull met enige regelmaat zijn aanwinst zien, laat winden en zet de kraan open als ie hoge nood heeft. De darmpassage van een olifant is kort en gelukkig bleef de boel gesloten terwijl de bull met zijn achterwerk voor de moterkap ging staan.

We maken na een uurtje plaats voor de overige olifantgangers en gaan verder met de rit door het schitterende park.
Wat gaaf om lekker over zo’n onverharde weg te rijden, met de kans om dieren te spotten in hun natuurlijke habitat.
De diversiteit van dieren is niet zo groot als in het Kruger of als in het Hluhluwe.
We spotten tijdens de rit Zebra’s, Kuddu’s, Vogels, Elanden, en nog wat grut.

Het bezoek van het Addo gaat om de Olifanten. Na de lunch maken we nog een kleine omweg om nog even naar Hooperdam te rijden.
Ja hoor, van drinken is het tijd voor badderen, voor de kleintjes dan. Ze maken herrie, duwen elkaar onder water en maken er onder toezicht van de ouderen een hele show van. In de verte zien we een grote groep onderweg naar het begin.
De mentaliteit van de dieren is anders dan Hluhluwe, minder agressief en het gaat er hier heel gemoedelijk aan toe.
Mogelijk beschouwen ze de auto’s als vredige toeschouwers.

We hebben genoten van deze bijzondere dag.
Het is maar een kwartiertje terug rijden naar Old Drift Farm. We sluiten de dag af met een duik in het zwembad en doen ons tegoed aan een Italiaanse maaltijd met een fles wijn.

Morgen woensdag 21 maart rijden we naar Cape Francis Bay, een ritje van 150 km...tot later.

• 22 Maart 2018 - 18:07

Wiebe:

Dat moet een prachtige dag geweest zijn, imposante ervaringen. Mooie foto's ook. Heel veel genieten daar zeg ik!!

• 23 Maart 2018 - 08:30

Thijs:

Hallo Rick en Aline,

Weer een mooie blog met mooie belevenissen.
    Ik realiseer me bij het schrijven dat jullie al zo'n drie weken weg zijn.
    Nu je hebt nog een poosje dus geniet er van doen wij het met de mooie blogs.
    Groetjes,
    Thijs

• 26 Maart 2018 - 21:41

Lenneke Rugebregt:

Hoi Rick en Aline,
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Heerlijk om al die leuke verslagen te lezen!
    De tijd gaat soms helaas veel te snel

Tags: Addo

Rick & Aline