Te Anau-Point Nugget, Dunedin,Twizel Mt Cook - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Te Anau-Point Nugget, Dunedin,Twizel Mt Cook - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Te Anau-Point Nugget, Dunedin,Twizel Mt Cook

Door: rickaline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

10 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Zaterdag 05.03.16
Hi again, we zijn zo bezig, dat er van een realtime verslag weinig terecht komt.
Het is nu woensdag 9 maart NZ time date. We zitten inmiddels hoog in de lucht van Auckland richting Hong Kong.
We hebben al een vluchtje van Christchurch naar Auckland achter de rug…maar we hebben nog zo’n 24 uur werkelijke vluchturen te gaan. Tijd genoeg voor een update dacht ik zo.
Even terug naar zaterdag 05.03..vandaag vertrekken we van Te Anau naar Dunedin.
Geen klein ritje, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. We rekenen in uren en dan past er altijd wel een afwijking in de route in.
We zijn lekker op weg en we nemen even pauze voor een bak koffie. De thermosbekers komen goed van pas en die gaan mee naar NL voor een bak tijdens de rit op de A20.
Leuk een groepje jonge lama’s. Ze houden hier verschillende soorten dieren. De schapen wisten we wel, maar inmiddels hebben we grote groepen herten en nu ook lama’s gespot. De schapen voor de wol, de herten voor het vlees, voornamelijk export en de lama’s voor waarschijnlijk ook de wol.
We stappen even uit en de jonge dieren kijken ons nieuwsgierig aan. Hopelijk hebben ze nog niet leren spugen, want ik zweer je….

Op weg naar Dunedin wijken we iets meer naar het zuiden om naar Nugget point te rijden.
We kunnen daar Seals spotten en het bezichtigingen van de ouwe vuurtoren is ook de moeite waard.
De weg naar Nugget point gaat hier al snel over in een steile onverharde weg.
De 10 km zal hier nog spannend worden. We zien in de verte een jonge vrouw in d’r eentje naar boven strompelen.. Ze kijkt ons vragend aan of ze mee mag rijden naar boven.
We maken voor haar een uitzondering, want ip nemen we geen lifters mee,
We hebben weinig plaats en hier in NZ kan je wel aan de gang blijven.
Ze heeft geen bagage bij zich, dus stap maar in.
Ze komt uit Zweden en is hier een paar maanden op vakantie in NZ. Haar beste vriendin is een maand geleden terug gegaan naar huis ivm een ziekelijke heimwee. Dat is nogal wat om dan in je uppie verder te gaan.

De vuurtoren ligt aan het einde van een hoge bergkam. We lopen het pad af met aan weerskanten een flinke diepte. Nou zijn we beide geen liefhebbers van hoogtes, maar deze konden we aan.
Onderaan bij de woeste kust zien we een aantal seals. Het blijven leuke dieren om te zien.

De tussenstops in de route is afwisselend en we zien een hoop.
In Dunedin arriveren we tegen 17:00 en we krijgen onze studio toegewezen van een aardige schotse eigenaar.
De aanwezige zwart witte pers komt ons al snel begroeten en lijkt als twee druppels water op onze pers Harvey*
We installeren ons boeltje en doen wat boodschappen.
Zoals eerder aangegeven, zijn we ’s avonds niet veel waard, mede door de indrukken en de drankjes bij de maaltijd.

Zondag 06.03.15
Prima geslapen en na een relax ontbijt willen we het eiland aan het noorden van Dunedin verkennen. Hier zien we aan de kust een aantal boothuizen liggen. Deze worden ze voornamelijk gebruikt als kust recreatie woning.
De weg aan de linkerkant ligt natuurlijk weer aan de waterzijde. Geen hekkie of zo, dus opletten geblazen.
Zo’n 50 km noordwaarts heb je kans om een Albatros kolonie te spotten. Uitzonderlijk, want de vogels schijnen hier en bij onbewoonde eilanden aan land te komen. We zien ze wel vliegen, maar wat doe als vogel met lunchtime.
Bij een wandeling worden we weer beloond met een paar wilde seals. Deze jongens waren zo lui, dat ze amper de moeite namen om weg te waggelen wanneer je iets te dichtbij kwam.
We houden afstand, want het blijven wilde dieren.
De blauwe pinguïn schijnt hier ook aan de wal te komen, maar dat gebeurt in de avond en ‘smorgens vroeg.
In een inham van een berg zien we een aantal gaten. We naderen voorzichtig het gebied en worden beloond door bewoonde pinguïn nesten. We zien een moeder bij de ingang van het nest liggen en houdt de boel in de gaten. Links van haar zien we het jong nieuwsgierig meekijken. Ook hier weer een veilige afstand, om de boel niet te verstoren.

Het is een hele overgang om van het eiland over te hoppen naar de stad Dunedin.
Het is zondag, dus het is hier redelijk rustig. De stad heeft een aantal monumentale panden zoals het station en de kathedraal.
De terrasjes zijn gezellig gevuld en kijken in het rond.
Eenmaal in Dunedin maken we een ritje langs de kust met haar mooie brede stranden. Het weer is prachtig en maken hier gelijk gebruik van. Hier wordt flink gesurft en er staat een flink briesje.
We hebben deze zondag aardig benut om weer een andere kant van NZ te zien.

Maandag 07.03.16
Vandaag laten we Dunedin achter ons om richting Twizel te reizen. De route gaat nu weer een stuk noordelijker en meer in de richting komen van onze laatste eindbestemming Christchurch.
Ook tijdens deze route kunnen we weer een aantal verrassende tussenstops maken. De Moeraki Boulders zijn een aantal grote steenachtige bollen. Mogelijk zijn ze afkomstig van de zee, maar om de boel spannend te houden zeg ik dat ze uit de ruimte komen. De bollen zijn symmetrisch rond en de stuctuur lijkt op het schild van een reuzeschilpad. Een paar zijn uiteen gevallen en de inhoud heeft een andere kleur….zeg je, vast versteende Alliens.
Het weer is bewolkt en het miezert en het maakt het mysterieuze sfeertje er alleen spannender op.
We laten de bollen achter, want je weet het met de straling maar nooit.

De Clay Clifs is niet zo heel erg bekend, das is jammer voor degene die dit natuurverschijnsel niet gezien hebben, maar lekker rustig voor ons.
Het lijkt een beetje op Bryce Canyon USA, maar hier zijn de hoge rotsformatie grillig ontstaan uit kleiachtige samenstelling.
De cliffs liggen op privé terrein en we naderen een hobbelige onverharde weg. Het hek mag open, maar er wordt je vriendelijk gevraagd om $ 5 in het bakje te doen.
Geen probleem en we scheuren voorzichtig met de 4WD over de weg. De laatste 100 meter doen we lopend, want het moet geen rally Dakar worden.
Hier lopen we de zaal van een kathedraalachtige ruimte binnen.
De cliffs zijn tientallen meters hoog en je vult je er knap nietig.
Lekker loopje gedaan daar en het weer werkte aardig mee.

Het is aardig laat geworden en we halen in Twizel bij de plaatselijke Thai een lekkere maaltijd. We blijven maar 1 nacht in Twizel en houden hier grote bagage schoonmaak.
We zullen de volgende ochtend vele kilo’s lichter zijn aan bagage, want het afvalemmertje was niet genoeg.
In het motel maken ze hier geen punt van, want ze zijn wel wat gewend.
Morgen rijden we van Twizel naar onze eindbestemming Christchurch.

Dinsdag 08.03.16
In Twizel checken we het weer bij Mount Cook. Het is vanaf Twizel ca 60 km van de route en de kans om de besneeuwde Mount Cook van dichtbij te zien krijgen we nooit meer.
We besluiten van de oorspronkelijke 280 km 395 km te maken.
We rijden de enige weg in noordelijk richting naar Mount Cook.
We merken al snel, dat de weergoden ons dit kadootje gunnen, want the sky is blue.
In de verte zien we het gebergte al liggen. Zo hebben we de grote jongens er nog niet bij zien liggen.
In de open vlaktes merken we dat er een flinke wind staat. Daar zitten we niet mee en we trotseren de boel voor het maken van een aantal vergezichten.
In het Mount Cook gebied zijn verschillende trails uitgezet, van moeilijk naar makkelijk te doen trail.
Wij kiezen voor de Hooker trail en die is ivm de tijd goed te doen. We lopen door een schitterend natuurgebied en we genieten van de besneeuwde giganten. Op een rotsachtige top staat een monument ter eren van omgekomen bergbeklimmers. Jonge gasten die geen geluk hadden bij het beklimmen van Mount Cook.
We willen verder lopen, maar de rit van ca 4 uur naar Christchurch houdt ons tegen.
Happy met wat we gezien en beleefd hebben, laten we Mount Cook achter ons. We willen niet te laat in Christchurch aankomen, want de volgende dag staat er een lange terugreis naar huis op het program.
Tijdens de rit komen langs het beroemde “church of the good sheppard “, die moeten we natuurlijk ook even van dichtbij willen zien. Dit kerkje is in de jaren dertig gebouwd ter nagedachtenis aan de eerste boeren uit deze streek.

Tegen de namiddag checken we in bij het laatste motel van onze NZ reis.
Na een aantal huishoudelijke dingetjes zoals het wassen en uitmesten van de auto, nog wat boodschapjes voor het ontbijt, storten we ons op het laatste NZ avondmaal…. Sushi.
Voor nog geen $ 20 = 12 euro heb je 24 goed gevulde sushi’s met Zalm/avocado eva en nog een bak garnalen/Surimi salade.
De laatse fles Chardonney werd soldaat gemaakt en we kijken terug op onze New Zealand avontuur.

Woensdag 09.03.16
Zoals ik al eerder aangaf, zitten we nu op 10 km hoogte richting Hong Kong. Nog 7 uur te gaan op deze vlucht. 3 uur stopover op Hong Kong en dan nog eens 13 uur van HK naar Amsterdam.
We komen donderdag 10.03.16 in de ochtend op Schiphol aan. We hebben dan 12 uur terug in de tijd gereisd..lekker wel, heb je nog wat aan je dag…gnif.

Ons New Zealand avontuur was waanzinnig. De voorbereiding door Aline was weer top en ze heeft elke dag benut om NZ te bezichtigen.
Ook deze reis hebben we als ontspannend ervaren, niet zozeer fysiek maar vooral mentaal. En we hebben zeker lol gehad.
Met het uitkiezen van de trails hebben we er rekening gehouden met het feit dat we geen 18 meer zijn, maar hetgeen wat we gelopen hebben…petje af.
Het weer in NZ was op sommige dagen regenachtig. We hebben alle dingen met droge kleding kunnen doen, behalve Milford Sound. Ondanks hebben we van dit gebied genoten.
De Nissan Xtrail was met name voor mij helemaal geweldig. Wat een topauto is dat, niet te betalen voor een gewone pleeg, maar ik heb er de afgelopen 4 weken 5480 km mee kunnen rijden. Go Rentals NZ …thanks.
Betreffende het eten hebben we zeker geen honger geleden. Veel zelf maaltijden in elkaar geflanst, de weegschaal zal as maandag weer worden geraadpleegd.
Bedankt voor de reacties op de reisblog, erg leuk om wat van thuis te horen.
De fotoos van waarbenjij.nu zijn kwalitatief niet zo heel geweldig, vandaar de aangemaakte albums op fb.

Inmiddels zijn 10.03.16 om 6:00 uur geland na een lange terugreis. Nu voor zover mogelijk de Jetlag voorkomen en proberen om het Nederlandse ritme weer op te pakken.
Nu hebben wij dit jaar wel heel veel mazzel, want we maken 3 zomers mee. NZ is de 1ste “september” zomer dan de NL zomer en in september mogen we een “september” zomer meemaken in Canada
Dan gaan we ons wagen om 3 ½ week met een camper door Canada te karren.
Misschien tot dan……

Rick & Aline