Queenstown>Arrowtown>Glenorchy to Te Anau, Milford - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Queenstown>Arrowtown>Glenorchy to Te Anau, Milford - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Queenstown>Arrowtown>Glenorchy to Te Anau, Milford

Door: rickaline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

04 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Woensdag 02.03.16
Vandaag zijn we redelijk vroeg opgestaan om van Wanaka naar Queenstown te rijden. Een niet al te lange rit, dus we wijken af van de route om nog wat andere dingen te bekijken.
We rijden via Cordona en Arrowtown. Net voor Cordona is er een lang hek, die om een kudde schapen heen staat behangen met kleine, grote, hele grote BH’s ….huhhh?? Een soort Brafence?
De NZ Pink Ribbon ( BRAdona) heeft deze ludieke actie gestart en uiteraard stoppen er heel veel mensen die dit van dichtbij willen zien. Natuurlijk hangt er bord over hoe of wat en een collectebus. Gelukkig werd er veel gedoneerd.
In Cordona ligt het oudste hotel van NZ. Het is nog steeds in gebruik, maar voornamelijk voor een natje en en droogje. Uiteraard maken we even een stop en we kwamen een colonne old timers cars tegen, die aan een soort puzzelrit meededen.

Het landschap is wederom schitterend en we genieten weer. Het stadje Arrowtown bestaat uit originele en soms nagemaakte oude panden wat zo als decor in een John Wayne cowboyfilm kan fungeren.
We wanen ons even terug in de tijd. In de bakery scoren we een Chicken Bom, een hartig brood(je) wat gevuld is met kip, kaas, ui, salami etc. Deze jongen kopen we voor $ 5 ( 3 eurie) en we zitten hierna proppie.
De rit naar Queenstown is niet erg lang meer en maken een tussenstop bij een brug waarvan je kan bungee jumpen.
Van de kawarau bridge in Queenstown heeft AJ Hackett in 1988 de 1ste bungee jump gedaan.
De brug is al wat ouder en maakt een imposante indruk.
Onderaan op de rivier hoor je de motoren van de jetboat al gieren. Met zo’n 50 km scheren die gasten over het water.
Er kunnen zo’n 6 passagiers mee, maar het laatste jaar waar het fout is gegaan is toevallig 2016….dus.

Queenstown is een drukke maar gezellige stad. Het leven speelt zich voornamelijk af aan een groot meer. Het weer is heerlijk en we maken een happy hour loopje. De backpackers verschillen in hun doen en laten niet zo heel veel dan wij uit de jaren 70….
De Sushi hier was we heel lekker….tip Tripadvisor.
Morgen reizen we verder naar Te Anau.

Donderdag 03.03.16
Opstaan, ontbijtje en on the road via Glenorchy naar Te Anau. De route naar Glennorchy komt extra bij de rit, maar die moet je gewoon gedaan hebben. Het staat te boek als de meest mooie route van NZ, OK ff checken.
De route is inderdaad schitterend en het weer is prima. De bergen in de verte zijn besneeuwd en de meren liggen er mooi bij.
Het stadje is een vertrekpunt van allerlei trails. Het stelt niet zo heel veel voor, maar de omgeving bij het meer is prachtig. Een lust om hier te fotograferen.
We rijden de 45 km terug naar Queenstown om onze rit naar Te Anau voort te zetten.
Der wegen in NZ zijn erg smal en bestaan voor het merendeel uit 2 banen. De campers zijn hierop zelfs afgestemd en zijn smaller als die we in Australië en USA hebben zien rijden.
Het rijden hier in NZ is goed opletten geblazen. Ze rijden hier links en de bergafwatering grenst vrijwel direct aan de rijbaan, waardoor we een auto links op zijn kant, tegen de bergwand hebben zien liggen.
De gemiddelde rijstijl van de NZ is ronduit hufterig. Je haalt ze er gewoon uit door het bumberkleven, toeteren en een ongeduldige rijstijl. Je kan van de Aussies en de Amerikanen zeggen wat je wilt, maar het rijden in deze landen is vele male prettiger. Het rijden in het zuid Amerikaanse Costa Rica is er zelfs heilig bij.
We geven gewoon geen aandacht aan die gasten, verstand op zero en ikke niet weten.

In Te Anau hebben we een motel waar we weer iets zelf kunnenkoken…BBQ bedoel ik, want die stond er werkloos bij.
Morgen staan we heel vroeg op want we pakken de boot in de Milford Sound om het gebied met tientallen watervallen te bekijken.

Vrijdag 04.03.16
Het is nog donker, maar we schatten zo’n 2 uur nodig te hebben om naar Milford Sound te rijden.
Het gebied is het natste plekje van NZ en ca 200 dagen per jaar regent het er.
De fotoos en de videootjes zijn uiteraard met een strakblauwe lucht opgenomen, maar we laten het weer maar over ons heenkomen.
Bingo, we vallen in de prijzen….50 Shades of Milford Sound Grey….Lord of the Rain…..Lange broeken/jassen en regenjassen weer.
De parkeerplaats staat vol en ze doen hier goede zaken.
Wij hebben nature explorer uitgekozen en varen met een klein gezelschap het fjordachtige gebied in. Het regent en er hangt een mysterieuze sfeertje door de laaghangende mistbanken.
De watervallen zijn gigantisch en het zijn er tientallen. We spotten een aantal sails die heerlijk op de rotsen naar ons aan het kijken zijn.
We genieten ondanks het weer toch en schieten wat fotoos.

We hadden ons goed voorbereidt met onze in 2015 aangeschafte regenjassen van de LIDL.
De tour naderde zijn einde en een hele rij mensen keken ons aan met van die vragende ogen….hoe was het??....zag je nog wel wat?? aan.
We laten het mooie maar oh zo natte gebied achter en rijden terug naar Te Anau.
Het weer is hier lekker en we genieten van de zon.
Diner: Homemade Beef Teriyaki met vega en Mihoen, incl Chardonnay
Morgen rijden we verder naar Dunedin...see yehh.

Rick & Aline

Actief sinds 08 Nov. 2006