SF via Monterey, Pismo, Santa Barbara to LA - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu SF via Monterey, Pismo, Santa Barbara to LA - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

SF via Monterey, Pismo, Santa Barbara to LA

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

14 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Los Angeles

Route Monterey/Carmel by the sea, Pismo Beach, Santa Barbara naar Los Angeles

Vervolg donderdag dag 28,

Reisblog is niet realtime meer, momenteel is het vrijdag 17.10.2014, 3:00 PM US time en zitten we met enige turbulentie op zo’n 10 km hoogte in een Boeing 747 op weg naar van LA naar Amsterdam.
We hebben windje mee en de vlucht duurt ca 9 ½ uur.

Gaan we toch even terug in de tijd. We vertrekken dag 28 van San Francisco, met tussenstops in Monterey/Carmel by the sea naar Los Angeles.
We gebruiken deze dagen om het wat rustiger aan te doen. De route die we gekozen hebben is over de highway 1. Deze 2 baans weg loopt langs de schitterende oostkust. We hebben de tijd en stoppen bij een aantal outlooks.
Het weer is hier enorm wisselend. Ene moment rij je met een stralende zon op je dak en het andere moment komt er uit het niks een flinke mistbank tegen je voorruit je zicht bederven.
Zo ook vandaag. De weg zit vol met S-bochten en je rijdt langs behoorlijke afgronden.
We rijden rustig en zenuwachtige bumberklevers, die laten we lekker voorbij gaan.
De route San Francisco naar Los Angeles is te lang om dat in 1 x te rijden. We hebben er ook bewust voor gekozen om er 3 tussenstops in te lassen.

We arriveren in onze 1ste tussenstop Monterey. Dit plaatsje gaat over in Carmel by the sea. We hebben een goed hotel, waar we zelf weer een maaltijd in de magnetron kunnen mikken.
In het kleinste stadje heb je wel een grote supermarkt en 1 ding is zeker, de amerikanen zijn gek op eten.
Ze bereiden met grote zorg de lekkerste dingen, die je alleen even moet opwarmen. Een goed idee, om de hotels te kiezen met een koelkast en een magnetron.

We lopen door Monterey en uiteraard naar hun Fisherman’s Wharff.
Het is niet zo groot als in SF, maar evengoed zo gezellig. We worden omringd door Pelikanen, meeuwen en luierende zeehonden.
We zijn nieuwsgierig naar Carmel by the Sea. Het strand schijnt hier schitterend te zijn. We genieten van de zee en zien in de verte een aantal Dolfijnen zwemmen. Ook een zwerm Pelikanen scheert sierlijk door de lucht.
Carmel heeft 2 jaar een bekende burgemeester gehad en wel Clint Eastwood. Volgens ons heeft ie in 1 van zijn films “Carmel by the sea “ genoemd, waarin hij als een fotograaf verliefd wordt op een getrouwde vrouw van het platte land en haar probeert over te halen om met hem mee te gaan naar zijn buitenhuis in Carmel by the sea.
Ook een bezoek aan "The Mission" willen we niet missen.
Een spaanse missiepost van de Franciscanen uit 1770. Schitterend oud klooster.
De dag gaat snel en voor je het weet zitten we aan de bikkel met natuurlijk een Chardonnay.

Vrijdag dag 29.
We blijven 2 nachten in Monterey, dus we hebben tijd om nog iets actiefs te doen. Het wordt een wandeling door Punta Los Lobos. Dit is een mooi natuurgebied net onder Carmel. Het gebied ligt aan de kust en heeft een kleurrijke flora. We wandelen langs hoge kliffen waaruit de zeehonden zich luid laten horen.
Deze jongens liggen op de rotsen hun gebied te beschermen. We komen op een lager gedeelte en zien ze van dichtbij. Geweldig om de dieren in hun natuurlijke omgeving te zien.
Zo verloopt ook deze dag rustig.

Zaterdag dag 30
Van Monterey rijden we ook via de highway 1 verder naar Luis de Pismo. We blijven hier maar 1 nachtje. We hadden van dit plaatsje geen hoge verwachtingen, maar er hing een gezellige sfeer. Bodysurfers laten hun kunsten zien en het sociale leven speelt zich voornamelijk langs het strand af.
Over de pier is het zien en gezien worden.

Zondag dag 31
We zijn op doorreis naar LA en we vertrekken naar onze laatste tussenstop Santa Barbara.
Het weer is heerlijk en we laten de plaatselijke mistbanken ver achter ons. Onderweg liggen er langs de kust op verlaten stranden enorme kolonies zgsn Sculs zeehonden in de zon te bakken. Ze liggen allemaal in een stabile zijligigging en met hun vin werpen ze, als een zonnebrandmiddel een lading zand over zich heen.
Santa Barbara….strand is top. Na de meegebrachte Hoegaarden witbier waren we niet meer vooruit te branden.

Maandag dag 32
We vertrekken naar LA, maar maken nog even een lunch tussenstop op het strand van Malibu, ook niet verkeerd.
We arriveren in Los Angeles. Hier blijven we tot vrijdag dag 36.
LA waar we al bang voor waren is toch wel een hele cultuurshock. Alles snel, enorm veel verkeer en geen stad waar je langer dan 3 dagen moet zijn.
Ons hotel ligt in een rustiger gedeelte van LA, dus de keuze om hier onze reis af te ronden was goed.

Dinsdag dag 33
Met eigen vervoer LA verkennen zien we niet zitten, dus laten we ons vandaag rijden in cabrio ( busje)
We rijden naar verschillende bekende plekken van LA.
Beverly Hills, Hollywood Boulevard, de bergen in waar Hollywood sign goed zichbaar is.
Rodeo drive, waar we Al Pacino in levende lijven hebben zien shoppen. Hij was zichtbaar ook naar de kapper geweest, want zag er wel heel gekapt uit.
Onze chauffeur had er wel zin in en reed ons langs de bescheiden optrekjes van oa. Tom Cruise, Jennifer Anniston, Sylvester Stalonne, Seal/ Heidi Kluhn eva
De ego van sommige bekendheden zijn groter dan hun huizen. We vonden het allemaal een beetje propperig overkomen.
Het huis van Robin Williams en Michael Jackson gaf wel even een momentje stilte in je hoofd.
Walk of Fame en Chinees theater is een plaats van uitgedoste figuren die zich laten fotograferen. Uiteraard troggelen ze je een tip af.
Leuke dag geweest , maar waren blij om in ons rustige onderkomen terug te zijn.
We duiken het zwembad in en genieten van de zon.

Woensdag dag 34
Shop en Stranddag..nog geen 10 minuten lopen ligt het mooie Redondo Beach. Het seizoen loopt duidelijk af en het is hier rustig.
Hier vertoeven we een paar uur. Natuurlijk ook wat in de buurt geshopt. In dit gedeelte van LA pakken we de auto wel.
De tijd gaat hier snel en we krijgen last van afkick verschijnselen.

Donderdag dag 35
Vandaag is het echt de laatste volle dag van onze reis door de VS. We laten deze dag niet onbenut en huren een set fietsen en fietsen langs de kust naar Redondo beach pier. We kijken wel hoe ver we komen, want de afstanden tussen bv Redondo beach en beroemde Monica beach is al snel zo’n 29 mile. Het fietsen is relax. Je fiets de hele weg langs de kust en er is geen autoverkeer. We hielden het zo rustig dat we niet echt verder kwamen dan de Marina haven.
Redondo beach zal dan niet zo beroemd zijn dan Monica en Venice Beach, maar eigenlijk net zo leuk.

In de namiddag moesten we echt gaan beginnen met het voorbereiden van de terugreis.
Het is handiger om de auto schoon en opgeruimd te retourneren, want er wordt net zo makkelijk een bedrag van je creditcard afgeschreven. Wasstraatje en compleet laten schoonmaken door een legertje Mexicanen… $13
Moet je hier eens proberen…verder de tank weer volgegooid en deze trouwe makker heeft ons wel heel veel kilometers in veiligheid laten maken. Top car!
Na 5 weken heb je aardig wat zooi. De koelbox hebben we volgegooid met de koelelementen, plastic borden, bekers en restjes voorraad. De schoonmaakster was er blij mee al sprak ze zeer gebrekkig engels. Muchas gracias ….riep ze wel tig keer, de nada.
De reistassen zijn sneller gereorganiseerd als dat we dachten. Na het wegmikken van te klein geworden Polo’s door de droger en restvlekken van tomaten, chocola etc hadden we ruimte zat.
We sluiten de avond af met de rest van de Vodka.

Vrijdag dag 36

Gadver, vertrekdag. We hebben beide zo geen zin. We hebben tijd genoeg voor een flink ontbijt, lekker inclusief hier.
Het is nog ca 30 min rijden naar het adres waar we de auto moeten inleveren.
We hebben al online ingecheckt, dus die 3 ½ uur hebben we echt niet nodig. We houden rekening met eventuele drukte.
Vertrektijd 13:50 en we zijn na het inleveren van de auto tegen 11:30 op LAX. Paspoortcontrole ging snel en de manier waarop ze hier de veiligheidscontrole doen, kan nog wel eens een cursus klantvriendelijkheid gebruiken. Je staat in de rij in een kelderachtige omgeving, met zo’n plafond waar je de buizen ziet lopen. Er wordt tegen geschreeuwd dat je aan moet sluiten, laptop dit, schoenen dat..leek wel een internering kamp.
Hier kan ik dus slecht tegen, doe even normaal. Gooi in slowmotion alle spullen op de band, horloge af, schoenen uit, riem af…en ik loop met een afgezakte broek met mijn handen omhoog naar de scanner. Sta daarna op 2 gele geverfde voeten, komt er eentje even over mijn biceps aaien….tuurlijk zit daar niks dan mijn giga ballen.
Wat een ellende momenten zijn dat…wegwezen hier.
De stoelen hadden we al gereserveerd, lekker een 2 zits. De vlucht begint al aardig bumpie, maar verliep voorspoedig.

Zaterdag dag 37
Tegen 9:00 landen we op Schiphol. Gaar als boter, maar zucht…alles is goed gegaan.
We worden opgehaald met een taxibusje en we rijden naar huis. Post doornemen, wat eten…en we raken beide wat zweverig, moe. Een tukkie in je eigen bed is toch wel heel lekker...

• 27 Oktober 2014 - 15:54

Kiet:

i k heb lekker gedroomd of all the places you visited like me and Jack did. Not zoveel als julie maar toch genoeg om mee te leven and mij heart is not heavy of missing the love of my life. Promise me to write a book about ALL your travels. Your writing and choices of locations are just fabulous.With love and health Kie

• 30 Oktober 2014 - 17:20

Gerdi:

en dan is het weer voorbij en begint het nagenieten.
    als je nu op de televisie een sirene hoort in een amerikaanse serie,denk je ...ja die klinkt echt zo
    of de aanblik van pelikanen,zeerobben of andere film indrukken, doen je herinneringen gelijk weer boven komen.
    Mooie reis weer om mee te maken en bedankt dat ik weer heb mogen mee genieten.
    groetjes Gerdi
Rick & Aline