Fraser Island and the Whalesong - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Fraser Island and the Whalesong - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Fraser Island and the Whalesong

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

30 Oktober 2011 | Australië, Hervey Bay

Fraser Island

Maandag dag 32

Een flinke rit staat ons te wachten van Yeppoon naar Hervey Bay, dus vroeg op. Om 7:00 vertrokken we. De reistassen raken steeds minder vol door de vuile was die zich weer aan het opstapelen is. De auto is ook afgeladen met plastic zakken met vuile was.
Goed dat we in Hervey bay een cabin hebben met een eigen wasmachine. Die kan overuren maken.
De route was wederom niet saai. Lekker doorgereden. Helaas wel veel roadworks trajecten. Midden op de Bruce Highway staat er dan weer zo’n Aussie met een bord stop of slow. De highway is niet meer dan 2 banen. Dus wanneer je achter een vrachtauto rijdt kan je die alleen inhalen op een zgn overtaking traject. Gelukkig hebben ze hier geen zgn roadtrains zoals in de Red centre.
Deze vrachtwagens hebben soms 4 trailers achter elkaar hangen. De laatste trailer draag het bord Road Train. Nou, berg je dan maar. Die haal je niet zomaar eventjes in.
De rit duurde ca 5 uur. De witte kleur van de auto is overigens donker grijs geworden. Die ziet er niet uit.
Hervey Bay is een klein stadje. Ook hier komen veel jonge backpackers.
De BIG4 van park ligt vlakbij het centrum van Hervey Bay. Het weer is erg goed. De zee zie knalblauw en er hangt een gezellige sfeer in het stadje.
De cabin was erg luxe. Aline had hier rekening mee gehouden om mijn verjaardag een extra tintje te geven.
Beetje moe van de rit installeren we ons. De wasmachine begon aan zijn overwerk. Lekker gegeten en wat is Australische wijn toch heerlijk.
Je kunt hier overigens beter wijn kopen als bier, want die staat stijf van de tax en bijna onbetaalbaar.

Dinsdag dag 33

Yep, komen hier niet om duimen te draaien maar om te genieten van al het moois. Fraser Iland ligt op nog geen 30 min varen met de ferry. Je hebt er alleen onverharde zandhopen als weg, dus daar heb je geen succes met je Ford.
We lieten ons daarom vervoeren door een M.A.N 4-Wheel Drive. Een flinke jongen met ongelofelijk veel power. Onze keuze viel weer op een klein gezelschap.
De ferry tocht verliep voorspoedig. Gladde zee, dus ben gewoon aan dek gebleven.
Fraser Island valt sinds 1972 onder UNESCO. Dat betekent, geen bouwactiviteiten, natuur beschermen en toezicht houden.
Je mag met een 4-wheel drive over het eiland rijden. Ook over het kilometers lange strand mag je rijden.
We beginnen aan een Rainforest boardwalk. Haha…dit is een strak wandelpad waar je zelfs met een rolstoel doorheen kan crossen.
Door het gebied loopt een riviertje waar spa reine doorheen stroomt. De bodem heeft spierwit zand, wat je ziet in vogelkooien. Dit zand werk als een reiniging mechanisme, die het water zuivert.
Met de 4-wheel rijden we dwars door de rainforest en we eindigde op het stand. Hier koersen we kilometers langs de kust naar het Maheno shipwreck. Een in 1905 aangespoeld luxe cruisschip wat daar nog ligt.
Het was de eerste turbine aangedreven stoomschip en een van de snelste. Tijdens de oorlog fungeerde het als een hospitaalschip. Helaas is het schip gestrand door een cycloon.
Nu, heel komisch…is het meest gefotografeerde stuk roest wat ze in Australië hebben. Geloof me, ook wij hebben deze hoop roest gefotografeerd. Het zal het verhaal eromheen zijn, die het gevaarte boeiend maakt.
Dingo’s hebben ze ook op Fraser Island. Als je geluk hebt spot je er eentje. Wij zagen een reu Dingo. Ze hebben best een lieve kop om te zien, maar deze jongens laten zich echt niet aaien.
Op het stand nog natuur spektakels gezien, zoals een rotsformatie die van kleur veranderd als het regent. In de middag hier en daar bijzonderheden bekeken en daarna reden we naar
Lake Mc Kenzie. Dit natuurmeer ligt ca 120 meter boven de zeespiegel en is gevuld met regenwater.
Ook hier is de bodem bedekt met spierwit zand. Het water is enorm helder en zacht. Heeft een temperatuur van ca 23 graden en het is heerlijk om in te zwemmen. Je huid wordt babyzacht en je haar wordt er helemaal fluffy van.
Hier hebben we onze laatste uurtjes op Fraser Island doorgebracht.
De ferry bracht ons weer naar het vaste land. De zoveelste topdag kan genoteerd worden.

Woensdag dag 34
Die update is ivm mijn verjaardag al ge-upload. Die dag op lady Elliot Island was heel speciaal.

Donderdag dag 35
Vandaag rijden we van Hervey Bay naar Noosa, maar na het uitchecken hebben we de tijd dubbel benut. De rit naar Noosa is niet heel ver, zo’n ca 200 km.
Vandaar dat we de ochtend gepland hadden voor Whale watching en dat hebben we gedaan met de boot met de toepasselijke naam ;
De “Whalesong”
Vroeg in de ochtend werden we opgepikt om naar de haven te rijden om aan boord te gaan van de Whalesong.
Een nieuwe boot of niet, ik was bewapend met een anti-puug middel van het Kruidvat. 1 tabletje van dit merk zijn 2 tab primatour. Dus meer voor weinig ;-)
De whales (noem ze maar even zo, is korter) trekken door dit gebied naar andere wateren. De kalveren ( babywhales) worden hier geboren.
Je moet toch wel een flink eind uit de kust varen, wil je succes hebben. Het einde van het seizoen nadert, dus we zullen alleen de slome whales zien, uiteraard met jong.
Pas na 1 ½ uur varen, nadat we wel enkele Dolfijnen voorbij hebben zien springen zagen we de vin van enorme whale. De vrouwtjes met hun jong zijn erg beschermend en varen tussen de boot en het jong in. Ze blijven wel nieuwsgierig, want ze blijven een beetje in de buurt van de boot.
Heel dichtbij zodat je ze bijna kan aanraken, hebben we ze niet gezien.
Wel heel bijzonder was, dat een vrouwtjes whale de zgn zoog positie innam.
Zij staan dan rechtop, onderste boven in het water. Haar enorme staartvin steekt fier boven het water uit. Ze blijft soms wel 20 minuten muisstil in die positie liggen, zodat het jong bij haar kan zogen.
Deze positie zie je niet vaak en was vertederend om te zie. Af en toe zag je het jong om haar heen spartelen.
Als het jong is uitgegeten, verdwijnt de vinstaart onder water. De Whalesong, deed haar naam eer aan en liet geluidsopname horen van de zogende moeder whale. Via de speaker horen we het beroemde geluid van het enorme dier. Een kippenvel moment. Iedereen op de boot was muisstil en werden bijna door het geluid gehypnotiseerd.
We vonden het beide heel bijzonder om dit mee te maken.

Tijdens de terugreis nogmaals dartelende Dolfijnen gespot en deze bijzondere ochtend kunnen we in ons geheugen opslaan. Helaas blies het lekker windje mijn Ralph Lauren petje de zee in. Dus als je een Dolfijn of een Whale voorbij ziet zwemmen met een wit petje en een Polo teken erop, dan is dat de mijne.
Het liep al weer tegen 15:00 en we moesten nog naar Noosa. No worries, rijden en we zien wel hoe laat we daar aankomen. Om half 6 kwamen we in Noosa aan. Inchecken verliep snel en accuraat. Later bleek, dat receptie om 18:00 sluit. Haha, bijna in de auto moeten slapen.
We verblijven hier 5 nachten.
OK, wat we hier allemaal hebben uitgespookt volgt natuurlijk in de volgende update. Tot dan…..doeiii

• 31 Oktober 2011 - 19:39

Gerdi:

Wat een belevenissen weer....en ook zo leuk dat je er uitleg bij geeft,zoals over de walvissen.
    Jammer van je petje,maar ik neem aan dat jij gelijk een leuk souvenir hebt uit gezocht om op je hoofd te zetten.....ik ben benieuwd,,maar dat ga ik vanzelf wel zien op de foto's.
    Ach en zo hebben de jonge vissen weer iets nieuws in de verkleedkist om mee te spelen..
    Groetjes Gerdi

• 06 November 2011 - 11:26

Jolanda Smit:

Zo dan, ik kreeg ook kippenvel toen je vertelde van die zogende moeder en de geluiden die je hoorde via de speaker ......

Verslag uit: Australië, Hervey Bay

Rick & Aline