Hue: cultuur snuiven - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu Hue: cultuur snuiven - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Rick & Aline Globetrotter - WaarBenJij.nu

Hue: cultuur snuiven

Door: RickAline

Blijf op de hoogte en volg Rick & Aline

23 Maart 2007 | Vietnam, Hué

Donderdag 22/3

Hoi allemaal,

Vandaag is het de 1e dag in Hue. Vandaag zijn we met een open bus ticket van Hoi An naar hue vetrokken.
Een rit van ca 3 1/2 uur, tenminste als je in 1 x door kart. De bus kwam sowieso een uur te laat en maakte onderweg 2 x een stop van een half uur. Natuurlijk bij een familielid, met een restaurantje.
Het merendeel reden we langs de kust en soms passeerde we een dorpje. Enige Kodak momenten waargenomen, maar deze bus maakt geen toeristische stops.
In de verte het gebergte, waar de rit doorheen ging. We maakte geen gebruik van de Hai Van pass, die beroemd is door zijn mooie vergezichten van de kust.
In plaats daar van, reden we door een lange tunnel. Hier kregen we het even benauwd van. Vooral hoe er hier wordt gereden. .

Rond het middaguur kwamen we aan in Hue. Ons kamer van het hotel ligt 7 hoog . Vanuit onze kamer zie je de rivier lopen, die Hue in tweeen deelt.
Het zuidelijke deel, voornamelijk de hotels. Het noordelijke deel waar Hue vooral beroemd door is, de citadel en de vele keizerlijke graftombes.
We hebben die middag al gelijk een kijkje genomen in de Citatel. Hier krijg een goede indruk hoe de keizers hier vroeger geleefd hebben.
Veel pracht en praal. Je leven was in die tijd niet veel waard.
Keizers wil was wet.
Helaas heeft de citadel ook schade opgelopen tijdens het TET offensief in 1968, maar er is genoeg bewaard gebleven om er nog van te genieten.

Op de terugweg hebben we een fiets riksja genomen. Een belevenis op zich. Deze riskja zat er totaal niet mee, om 2 personen in zijn kar te proppen. Ze lossen dat heel handig op, doordat de een boven op een plank moet zitten en de ander tussen de benen kon zitten.

Als je ziet wat er allemaal in die riksja's wordt vervoerd, zoals koelkasten, rijstbalen etc., viel dit ritje voor die gast wel mee.
De rit was een hele ervaring en kwamen veilig aan in het hotel. Thai Binh Hotel

Een aardige service van dit hotel, dat ze op onze kamer een prive computer hebben staan. Compleet met internet etc. Hier kon ik de gemaakte fotoos overzetten op een USB stick. Dat geintje van dat kapotte Ronald kaartje in Thailand gebeurt me geen 2 e keer. Sorry Ron :)
We hebben nog even de laatste berichten gelezen. Leuk, leuk!
Ook even de email binnen gehaald. En eh......Dialysecentrum Gefeliciteerd met het behouden van het HKZ certificaat!

We hebben ons ook hier weer aangepast aan de Vietnamese levenstijl en zijn vroeg gaan slapen.

Vrijdag 23/3

2e dag in Hue. Vandaag gaan we er een culturele dag van maken. We hebben hier plaatselijk een dagtour geboekt. Op die manier pak je alle bezienswaardigheden mee.
We werden netjes met een bus bij ons hotel opgepikt. Het gezelschap was dit keer heel gemixt. Chinezen, amerikanen, australiers en vietnamesen zelf..
De dagtrip zal in het teken zijn van het bezichtigen van keizerlijke pagodes en tombes.
De weg naar de 1ste tombe Minh Mang was ontzettend mooi. Veel bergen op de achtergrond. Vervolgens de Khai Dinh tombe en de Tu Duc tombe. Alle tombes zijn afkomstig van de Nguyen Dynastie. De tombes liggen in een prachtige parkachtige omgeving en hebben een vredige uitstraling. Met uitzondering van de Khai Dinh. Deze tombe heeft meer weg van een europees kasteel.

Onderweg hebben we nog kunnen aanschouwen, hoe wierrook wordt gemaakt. Het is een kleurig gezicht al die gekleurde stokjes, die liggen te drogen. Stokje voor stokje wordt de wierrook erop gerold.
De middag hebben we nogmaals de citadel bezocht. Op het plein zie je hoe scholieren een soort dril les krijgen. Er wordt geleerd hoe ze moeten macheren. Op de achtergrond wappert de 32 meter hoge Vietnamese vlag. OK?!

De terugrit hebben we in een soort dragonboot mogen ervaren. De dag was de moeite waard, maar was wel vermoeiend..
In de avond na het eten eindelijk een Nescafe kunnen scoren, want die koffie hier...

Inmiddels hebben we vandaag onze vlucht naar Hanoi laten bevestigen.
We vertrekken morgen 7:30 uit het hotel en de vlucht zal niet lang daarna zijn. Je hoeft hier gelukkig maar 1 uurtje van te voren op het vliegveld aanwezig te zijn.

Onze volgende update zal vanuit Hanoi zijn, maar pas over een paar dagen. Na 1 dag Hanoi, bezoeken we Halong bay. Waar we 1 nacht op een chinese jonk overnachten.
Tot dan........

• 26 Maart 2007 - 15:28

Linda:

hoi Rick en Aline!
    Heb al jullie verhalen vandaag gelezen (check niet zo vaak m'n mail..) Zit ik hier tussen de poepluiers en de zoet-houd-speentjes...Nou ja verschil moet er wezen..Have fun! Linda, Erik Lars en Daan

Verslag uit: Vietnam, Hué

Vietnam